:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر مکمل‌یاری با کراتین بر حافظه، یادگیری و آپوپتوز بعد از تزریق بتاآمیلوئید در موش‌های صحرایی نر ویستار
مالک علی محمدی ، حمیده پیشوا* ، محمدرضا اشراقیان ، محمدرضا زرین دست
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، pishvahm@ tums.ac.ir
چکیده:   (6537 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به تأثیر مثبت کراتین بر عملکرد شناختی در افراد سالم، این مطالعه با هدف تعیین اثر مکمل کراتین بر حافظه و یادگیری و آپوپتوز بعد از تزریق بتاآمیلوئید، در موش‌های صحرایی نر ویستار انجام گردید. مواد و روشها: بیست و چهار موش صحرایی نر ویستار با وزن 50±250 گرم به 3 گروه 8تایی تقسیم شدند. تزریق بتاآمیلوئید (2 میکروگرم در هر CA1) در دو گروه انجام گرفت که از این دو گروه یک گروه بعد از تزریق، شروع به دریافت رژیم غذایی حاوی 2% کراتین نموده (گروهAdCr+) و گروه دیگر رژیم غذایی معمولی دریافت کرد (گروه AdCr-). به گروه Sham تزریق نرمال سالین در ناحیه CA1 انجام گردیده و رژیم غذایی معمولی ارائه شد. شش هفته بعد از تزریق بتاآمیلوئید، آزمون ماز آبی موریس و ماز Yشکل، جهت بررسی یادگیری و حافظه انجام گرفت. در پایان آزمون تانل جهت بررسی آپوپتوز در گروه‌های مورد مطالعه انجام گرفته و داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: دو گروه AdCr+ و AdCr- در آزمون‌های ماز آبی و ماز Yشکل، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به گروه Sham داشتند و درصد نورون‌های تانل مثبت در گروه AdCr- و AdCr+ بیشتر از گروه Sham بود هیچ گونه تفاوت معنی‌داری میان دو گروه AdCr+ و AdCr- از نظر حافظه و یادگیری و درصد نورون‌های تانل مثبت مشاهده نشد. نتیجه گیری: بعد از تزریق بتاآمیلوئید، مکمل کراتین هیچ گونه تأثیری بر حافظه و یادگیری و آپوپتوز در موش‌های صحرایی نر ویستار نداشت. واژگان کلیدی: کراتین، بتاآمیلوئید، آلزایمر، حافظه، یادگیری، آپوپتوز
واژه‌های کلیدی: کراتین، بتاآمیلوئید، آلزایمر، حافظه، یادگیری، آپوپتوز
متن کامل [PDF 291 kb]   (3840 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1393/2/30 | پذیرش: 1393/6/16 | انتشار: 1394/3/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها