[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 1-10 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر سازه‌های تئوری شناختی اجتماعی بر ارتقاء رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار شهر تبریز
سعید بشیریان، مطهره جلیلی، اکرم کریمی شاهنجرینی، علیرضا سلطانیان، مجید براتی *
استادیار استادیار آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوءمصرف مواد و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (312 مشاهده)

سابقه و هدف: بارداری از دوره‌های ویژه در زندگی زنان است که با افزایش نیازهای تغذیه­ای همراه است. مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر سازه­های تئوری شناختی اجتماعی در ارتقاء رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار انجام پذیرفت.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1394 روی 96 نفر زن باردار 3 منطقه شهر تبریز انجام گرفت. در هر منطقه یک مرکز بهداشتی درمانی به‌صورت تصادفی به عنوان گروه آزمون و یک مرکز به عنوان گروه کنترل تعیین گردید (هر گروه 48 نفر)، سپس برنامه آموزشی تدارک دیده شده بر روی گروه آزمون در قالب 5 جلسه 50 دقیقه­ای، به مدت دو ماه اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه برای سنجش سازه­های تئوری شناختی اجتماعی و رفتار تغذیه­ای بود که قبل و دو ماه پس از آخرین جلسه آموزشی جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-20 و به‌کارگیری آزمون‌های کای دو، دقیق فیشر، مک نمار، تی مستقل و تی زوجی تحلیل گردید.
یافتهها: نمرات مادران در سازه­های آگاهی، انتظارات پیامد، ارزش­های پیامد، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی، خودتنظیمی، تعیین­کنندگی متقابل و رفتارهای تغذیه­ای در گروه آزمون افزایش معنی­داری را نشان داد (001/0>P). همچنین بعد از مداخله آموزشی در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل میانگین نمرات دریافت اسیدفولیک، آهن، مولتی‌ویتامین و تعداد واحدهای غذایی روزانه نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه­جات و سبزی‌ها افزایش معنی­دار را نشان داد (001/0>P).
نتیجه گیری: اجرای مداخله آموزشی مبتنی بر سازه­های تئوری شناختی اجتماعی می­تواند نقش مؤثری در اصلاح الگوهای رفتار تغذیه­ای زنان باردار داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: مادر باردار، تئوری شناختی اجتماعی، رفتار تغذیه‌ای، آموزش بهداشت
متن کامل [PDF 232 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bashirian S, Jalili M, Karimi-shahanjarini A, Soltanian A, Barati M. Effectiveness of Educational Program Based on Social Cognitive Theory Constructs to Promote Nutritional Behaviors among Pregnant Women in Tabriz . Iranian Journal of Nutrition Sciences & Food Technology. 2017; 12 (3) :1-10
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-2287-fa.html
بشیریان سعید، جلیلی مطهره، کریمی شاهنجرینی اکرم، سلطانیان علیرضا، براتی مجید. تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر سازه‌های تئوری شناختی اجتماعی بر ارتقاء رفتارهای تغذیه‌ای زنان باردار شهر تبریز. علوم تغذيه و صنايع غذايي ايران. 1396; 12 (3) :1-10

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-2287-fa.html

دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences & Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.069 seconds with 801 queries by yektaweb 3531