[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 13-24 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط الگوهای غذایی و کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان دبستانی 8-6 ساله
هدی مستقیمی، ابوالقاسم جزایری، شیما جزایری* ، مهدی تهرانی دوست، بهرام رشیدخانی
استادیار گروه تغذیه
چکیده:   (1110 مشاهده)

سابقه و هدف: تاکنون مطالعه‌ای در خصوص ارتباط الگوهای غذایی و کارکردهای اجرایی انجام نشده ‌است. با توجه به این‌ که کارکردهای اجرایی بخشی از عملکردهای مغزی هستند که بر پیشرفت تحصیلی، رفتار و شناخت اثرگذارند و برخی مطالعات ارتباط الگوهای غذایی را با این متغیرها نشان‌ داده‌اند، مطالعه‌ حاضر با هدف تعیین ارتباط الگوهای غذایی و مقیاس‌های رفتاری کارکرد اجرایی در دانش‌آموزان دبستانی 8-6 ساله انجام‌شد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در 374 دانش‌آموز (184 پسر و 190 دختر) 8-6 ساله‌ی پایه‌ اول تا سوم ابتدایی شهر قم انجام‌شد. دریافت‌های غذایی کودکان با استفاده از پرسش‌نامه‌ نیمه‌کمی بسامد خوراک و کارکردهای اجرایی با استفاده از پرسش‌نامه‌ درجه‌بندی رفتار کارکرد اجرایی (BRIEF) ارزیابی گردید. روش تحلیل عاملی جهت تعیین الگوهای غذایی غالب مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: در مطالعه حاضر دو الگوی غذایی غالب شناسایی شد. الگوی غذایی سالم دارای مقادیر بالای سبزیجات، حبوبات، گوشت قرمز و میوه‌جات و الگوی غذایی ناسالم دارای مقادیر بالای مایونز، شیرینی‌جات، آبمیوه‌های صنعتی، گوجه، نوشابه‌ و میان‌وعده‌ها بود. پس از تعدیل مخدوشگرهای احتمالی، در افرادی که در نیمه‌ بالای الگوی غذایی سالم قرارداشتند، شانس عملکرد ضعیف در مقیاس‌های بازداری، کنترل هیجانی و شاخص تنظیم رفتار به طرز معنی‌داری کمتر بود. هم‌چنین افرادی که در نیمه‌ بالای الگوی غذایی ناسالم قرار می‌گرفتند، شانس بیشتری برای عملکرد ضعیف‌تر در مقیاس‌ کنترل هیجانی داشتند.
نتیجه گیری: الگوی غذایی سالم ارتباط مثبت با مقیاس‌های رفتاری کارکرد اجرایی به‌ویژه مقیاس‌های بازداری و کنترل هیجانی داشت و الگوی غذایی ناسالم با عملکرد ضعیف‌تر در مقیاس‌ کنترل هیجانی در ارتباط بود.

واژه‌های کلیدی: الگوهای غذایی، کارکردهای اجرایی، رفتار، کودکان
متن کامل [PDF 277 kb]   (243 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mostaghimi H, Djazayery A, jazayeri S, Tehranidoost M, Rashidkhani B. Dietary Patterns and Executive Functions in 6-8 Years Old Children. Iranian Journal of Nutrition Sciences & Food Technology. 2018; 12 (4) :13-24
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-2313-fa.html

مستقیمی هدی، جزایری ابوالقاسم، جزایری شیما، تهرانی دوست مهدی، رشیدخانی بهرام. ارتباط الگوهای غذایی و کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان دبستانی 8-6 ساله. علوم تغذيه و صنايع غذايي ايران. 1396; 12 (4) :13-24

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-2313-fa.html



دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences & Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731