[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 29-21 برگشت به فهرست نسخه ها
شبیه سازی اثرات افزایش قیمت لبنیات بر رفتار مصرفی گروه های مختلف درآمدی: رویکرد مدلسازی مبتنی برعامل
حسین راغفر* ، کبری سنگری مهذب ، زینب واعظ مهدوی
استاد گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
چکیده:   (1487 مشاهده)
سابقه و هدف: تورم و بی ­ثباتی قیمت مواد غذایی بیش از همه، گروه­های کم­ درآمد را تحت ­تأثیر قرارداده و سبب حذف اقلام غذایی ضروری در مصرف غذای خانوارهای این گروه­های درآمدی می­شود. کیفیت تغذیه، خانوارها را تحت تأثیر قرارداده و نیازهای رشد و سلامت گروه­های محروم جامعه را با مخاطراتی جدی مواجه می ­نماید. در این میان، لبنیات نقش مهمی در رشد و سلامت افراد ایفا می­کند و از این­رو، از منظر سیاستگذاری­ های رفاهی، عنوان یک عامل حیاتی و مهم مورد توجه بوده است.
مواد و روشها: شبیه­ سازی مبتنی بر عامل، به عنوان یک رویکرد پیشرفته پیش بینی، با در نظرگرفتن عامل ­های ناهمگن امکان بررسی تأثیر سیاست­ها بر رفتار مصرف­ کنندگان و الگوی مخارج آنان را فراهم می ­کند. در این مطالعه، ابتدا کشش قیمتی لبنیات با استفاده از رویکرد سیستم تقاضای تقریباً ایده ­آل (AIDS) محاسبه و سپس شبیه­ سازی اثرات افزایش قیمت لبنیات بر رفتار خانوارها، در محیط نرم‌افزار Netlogo6 انجام می­شود.
یافتهها: نتایج شبیه­ سازی اثرات افزایش قیمت لبنیات بر رفتار مصرفی خانوارها نشان می­ دهد درصد خانوارهای مصرف­ کننده لبنیات در بیستک ­های مختلف، به طرز محسوسی کاهش یافته است، این کاهش به طور نامتقارن بین گروه­های مختلف مشاهده می­شود؛ به نحوی که بیستک اول، دوم و سوم کاهش بیشتری را تجربه کرده­ اند. بیستک پنجم کماکان بالاترین میزان از کل هزینه پرداختی را داشته و اثرات افزایش قیمت لبنیات تقریباً موجب به صفر رسیدن مخارج بیستک اول برای لبنیات شده است.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه افزایش قیمت محصولات لبنی سبب کاهش مصرف این کالا در سبد غذایی می­شود، پیشنهاد می‌شود، سیاست‌های متنوع حمایتی در بخش مصرف و تولید محصولات لبنی اتخاذ شود تا سرانه پایین مصرف لبنیات اصلاح و افزایش یابد.

واژه‌های کلیدی: لبنیات، تورم غذا، سوء تغذیه، شبیه سازی عامل بنیان
متن کامل [PDF 555 kb]   (297 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1400/8/30 | پذیرش: 1400/12/14 | انتشار: 1401/4/14
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raghfar H, Sangari Mohazab K, Vaez Mahdavi Z. Simulation of Dairy Price Increases on the Consumption Behaviors of Various Income Groups: An Agent-based Modeling Approach. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2022; 17 (2) :21-29
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3409-fa.html

راغفر حسین، سنگری مهذب کبری، واعظ مهدوی زینب. شبیه سازی اثرات افزایش قیمت لبنیات بر رفتار مصرفی گروه های مختلف درآمدی: رویکرد مدلسازی مبتنی برعامل. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1401; 17 (2) :21-29

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3409-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645