[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 38-27 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تسهیل کننده‌های مصرف لبنیات فراسودمند از دیدگاه ذی‌نفعان: یک مطالعه مبتنی بر نظریه بازاریابی اجتماعی
مرجان باژن ، ناصر کلانتری ، نسترن کشاورز محمدی* ، حسن عینی زیناب ، هدایت حسینی
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، n_keshavars@yahoo.com
چکیده:   (3590 مشاهده)
سابقه و هدف: بازار غذاهای فراسودمند در سراسر جهان در حال رشد است و محصولات جدید به طور مداوم وارد بازار می­شوند. گسترش این محصولات مستلزم آگاهی از عوامل مؤثر بر پذیرش آنها است. با توجه به خلاء اطلاعاتی در این زمینه در کشور، مطالعه حاضر با هدف تبیین تسهیل­کننده­های مصرف لبنیات فراسودمند از دیدگاه ذی نفعان در شهر تهران انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه کیفی با استفاده از رویکرد بازاریابی اجتماعی انجام شد. در مجموع 8 بحث گروهی متمرکز و 40 مصاحبه فردی عمیق در فاصله زمانی اردیبهشت تا شهریور 1393 برگزار شد. مشارکت­کنندگان 105 نفر شامل 10 نفر از ذی­نفعان حوزه تولید، 9 نفر از ذی‌نفعان حوزه عرضه و فروش، 21 نفر از ذی­نفعان تأثیرگذار، و 65 نفر از مصرف­کنندگان (65 نفر شامل 44 زن خانه­دار و 21 زن شاغل) بودند. روش انتخاب مشارکت­کنندگان، نمونه‌گیری هدفمند و با حداکثر تنوع بود و با هدف شناسایی ذی­­نفعان کلیدی از روش گلوله برفی استفاده شد. جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده­ها به طور همزمان انجام شد. فرآیند تحلیل داده­ها با رویکرد جهت­دار و به کمک نرم افزار  MAXQDA2010 صورت پذیرفت.
یافتهها: تسهیل­کننده­های مصرف لبنیات فراسودمند در قالب پنج طبقه اصلی شامل عوامل مربوط به محصول (با دو زیر طبقه شامل ویژگی­های حسی و غیر حسی)، قیمت (با دو زیر طبقه شامل دسترسی فیزیکی و دسترسی اقتصادی)، مکان، و ترویج (با پنج زیرطبقه شامل اطلاع­رسانی، آموزش، توصیه متخصصان/ دوستان یا سایرین، تبلیغات و حمایت از تولید) به عنوان آمیزه­های بازاریابی اجتماعی و عوامل مربوط به مصرف­کننده به عنوان یک بعد جدید (با پنج زیرطبقه شامل دانش کافی، ویژگی­های جمعیتی ـ اجتماعی، نگرش مثبت به محصول، ذائقه غذایی، ارزش­ها و اولویت­های غذایی) تبیین شد.
نتیجه گیری: یافته های این مطالعه می­تواند منبعی ارزشمند در زمینه طراحی مداخلات مؤثر جهت افزایش مصرف لبنیات فراسودمند در جامعه باشد.
 
واژه‌های کلیدی: لبنیات فراسودمند، تسهیل کننده‌ها، مطالعه کیفی، بازاریابی اجتماعی
متن کامل [PDF 241 kb]   (1211 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1396/6/17 | پذیرش: 1396/10/4 | انتشار: 1397/7/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bazhan M, Kalantari N, Keshavarz-Mohammadi N, Eini-Zinab H, Hosseini H. Exploring the Facilitating Factors Affecting Functional Dairy Products' Consumption from the View Point of Stakeholders: A Study Based on Social Marketing Theory. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2018; 13 (3) :27-38
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-2492-fa.html

باژن مرجان، کلانتری ناصر، کشاورز محمدی نسترن، عینی زیناب حسن، حسینی هدایت. تبیین تسهیل کننده‌های مصرف لبنیات فراسودمند از دیدگاه ذی‌نفعان: یک مطالعه مبتنی بر نظریه بازاریابی اجتماعی. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1397; 13 (3) :27-38

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-2492-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645