<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Iranian Journal of Nutrition Sciences and Food Technology</title>
<title_fa>علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران</title_fa>
<short_title>Iranian J Nutr Sci Food Technol</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://nsft.sbmu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>115</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal115</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1735-7756</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>2252-0694</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi>10.66224/nsft</journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>en</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1391</year>
	<month>12</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2013</year>
	<month>3</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>7</volume>
<number>5</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>بررسی علمی باور‌های تغذیه‌ای طب سنتی و تغذیه نوین در مورد بیماری ام اس مطالعه مورد- شاهدی ام اس بزرگسالان، تهران 1390</title_fa>
	<title>Scientific review of Nutritional beliefs of Traditional Medicine and modern nutrition about multiple sclerosis: a case control study in tehranian adult</title>
	<subject_fa>تغذيه</subject_fa>
	<subject>nutrition</subject>
	<content_type_fa>پژوهشي</content_type_fa>
	<content_type>Research</content_type>
	<abstract_fa>سابقه و هدف: سبب شناسی بیماری ام اس به طور دقیق مشخص نیست. اما مطالعات بسیاری به نقش تغذیه به عنوان یک فاکتور احتمالی مهم اشاره کردهاند. بر اساس رویکرد  طب سنتی، بعضی از غذاها ممکن است در سبب شناسی این بیماری نقش داشته باشند. مطالعه‌ی مورد- شاهدی حاضر با هدف بررسی علمی باور‌های تغذیه‌ای طب سنتی و تغذیه نوین در مورد بیماری ام اس در شهر تهران صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: دراین مطالعه مورد- شاهدی مبتنی بر بیمارستان، اطلاعات اجتماعی- اقتصادی، عوامل سبک زندگی و دریافت‌های غذایی 70 بیمار مبتلا به ام اس  و 140 شاهد که از لحاظ سن و جنس با گروه مورد همسان شده بودند، از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمع‌آوری شد. اقلام پرسشنامه از دیدگاه طب سنتی تقسیم بندی شد و آنالیزها بر روی آیتم‌های غذایی مورد نظر انجام شد.
یافته‌ها: بعد از تعدیل اثر متغیر‌های مخدوش کننده از بین مواد غذایی مطرح شده از دیدگاه طب سنتی ، افراد در بالاترین سهک مصرف تن ماهی،شور،آلبالو و نوشابه به طور معنی‌داری و به ترتیب: 56/1 برابر( نسبت شانس=52/2 با فاصله اطمینان 95%:  14/1 تا55/5)، 1/2 برابر (نسبت شانس=1/3 با فاصله اطمینان95% :43/1 تا9/6)، 5/2برابر (نسبت شانس=1/3 با فاصله اطمینان 95% :3/1تا9.4) و87/1برابر (نسبت شانس =87/2 با فاصله اطمینان 95%: 17/1 تا 02/7)شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری ام. اس داشتند (05/0 &gt; P for trend).همچنین  افراد در بالاترین سهک مصرف  گوجه فرنگی و پرتقال به طور معنی‌داری و به تر تیب 82%(نسبت شانس=18/0 با فاصله اطمینان 95% :05/0تا65/0) 84%( نسبت شانس=16/0 با فاصله اطمینان95%: 04/0 تا58/0) شانس کمتری برای ابتلا به بیماری ام. اس داشتند 
(05/0&gt; P for trend).
نتیجه گیری:  در مجموع نتایج حاصل از این مطالعه و همچنین بررسی منابع علمی موجود نتوانست پشتوانه ی علمی قابل قبولی را برای فرضیه ‌های ارائه شده از دیدگاه  طب سنتی در مورد نقش تغذیه در بیماری ام اس  ارائه دهد. 
واژگان کلیدی: مالتیپل اسکلروز (MS)، گروه‌های غذایی، مورد-شاهدی، تهران- طب سنتی
</abstract_fa>
	<abstract>Background &amp; Objective: different studies support the role of nutritional factors as one of the important probable factor in Multiple Sclerosis (MS) etiology. Based on traditional medicine Some food components can play a role in the etiology of (MS). The current case-control study was done in city of Tehran with the purpose of Scientific review of Nutritional beliefs of Traditional Medicine and modern nutrition about multiple sclerosis. 
Materials and Methods: In this case-control study that was conducted in 1390 in city of Tehran , the factors such as socio-economic , life style and nutritional intake of 70 MS patients and 140 controls with the same age and gender were collected throughout interview and questionnaire. Based on traditional medicine, Questionnaire items were classified. All the statistical tests were done using SPSS software version 16. For ratio tests logistic regression was used. 
Results: After modifying the effects of confounding variables, among 35 food items that were proposed, People who consumed the highest amount of Tuna , Pickle ,Sour cherry and cola had significantly a greater chance of getting affected by MS disease. On the other hand, people with the highest level consumption of tomato and orange had significantly a less chance to get affected by this disease. (P for Trend &lt; 0. 05)
Conclusion: The results of this study and also reviews the existing literature couldn’t show reasonable and scientific support for The hypothesis presented from the perspective of traditional medicine about the role of nutrition in MS 
Keywords: Multiple sclerosis (MS), Dietary groups, Case-control, Tehran
</abstract>
	<keyword_fa>مالتیپل اسکلروز (MS)، گروه‌های غذایی، مورد-شاهدی، تهران- طب سنتی</keyword_fa>
	<keyword>Multiple sclerosis (MS), Dietary groups, Case-control, Tehran</keyword>
	<start_page>471</start_page>
	<end_page>479</end_page>
	<web_url>http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-350&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>M</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Behrouz </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>مریم</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>بهروز</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846005112</code>
	<orcid>1150031947532846005112</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>M</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Ghanavati </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>متین</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>قنواتی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846005113</code>
	<orcid>1150031947532846005113</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>P</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Mirmiran </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>پروین</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>میرمیران</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846005114</code>
	<orcid>1150031947532846005114</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Z</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Hosseini </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>زهره</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>حسینی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846005115</code>
	<orcid>1150031947532846005115</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>B</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Rashidkhani </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>بهرام</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>رشیدخانی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846005116</code>
	<orcid>1150031947532846005116</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
