<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Iranian Journal of Nutrition Sciences and Food Technology</title>
<title_fa>علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران</title_fa>
<short_title>Iranian J Nutr Sci Food Technol</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://nsft.sbmu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>115</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal115</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1735-7756</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>2252-0694</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi>10.66224/nsft</journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>en</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1386</year>
	<month>9</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2007</year>
	<month>12</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>2</volume>
<number>3</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>مطالعه تأثیر مصرف سویا بر شاخص‌های استرس اکسیداتیو در زنان یائسه مبتلا به سندرم متابولیک </title_fa>
	<title>The effects of soy consumption on markers of oxidative stress in postmenopausal women with the metabolic syndrome </title>
	<subject_fa>صنايع غذايي</subject_fa>
	<subject>Food Science</subject>
	<content_type_fa>پژوهشي</content_type_fa>
	<content_type>Research</content_type>
	<abstract_fa>سابقه و هدف: زنان یائسه مبتلا به سندرم متابولیک، در معرض خطر بالای استرس اکسیداتیو قرار دارند. با اینکه مطالعات مختلفی، مزایای مصرف سویا را نشان داده‌اند، اما تعداد کمی از مطالعات، این اثرات را روی شاخص‌های استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک بررسی کرده‌اند. هدف از این مطالعه، تعیین اثر جایگزینی دانه کامل سویا و پروتئین فراوری شده سویا در رژیم غذایی بر شاخص‌های استرس اکسیداتیو در زنان یائسه مبتلا به سندرم متابولیک بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه تجربی، تصادفی و متقاطع، روی 42 زن یائسه مبتلا به سندرم متابولیک انجام گرفت. سندرم متابولیک، طبق راهنمای ATP III تعریف شد. همه بیماران در سه دوره غذایی شرکت کردند: رژیم غذایی کنترل، رژیم غذایی پروتئین سویا و رژیم غذایی سویای بو داده. در هر سه دوره، رژیم غذایی راهکارهای غذایی برای توقف پُرفشاری خون(DASH)  استفاده شد. در دوره مصرف پروتئین سویا و سویای بو داده، پروتئین سویا و  دانه کامل سویا جایگزین یک واحد گوشت قرمز شدند. هریک از این دوره های مداخله 8 هفته و هر دوره پاک‌سازی 4 هفته طول کشید. به منظور مقایسه میانگین‌ها در انتهای سه دوره مداخله از  آزمون آنالیز واریانس با اندازه‌گیری‌های تکراری  (Repeated Measures Analysis of Variance) استفاده شد.  
یافته‌ها‌: به دنبال دوره کنترل، دوره پروتئین فراوری شده و دوره  دانه کامل سویا تفاوت‌های معنی‌داری در مقادیر انتهایی مالون دی‌آلدئید مشاهده شد (به ترتیب 7/0، 64/0 و 63/0 میکرومول در لیتر ، 01/0P&lt;). مقادیر انتهایی ظرفیت تام آنتی‌اکسیدانی نیز، متعاقب دوره کنترل، دوره پروتئین فراوری شده، و دوره  دانه کامل سویا متفاوت بود( 95/1، 03/2 و 11/2 میکرومول در میلی لیتر ، 01/0P&lt;). ظرفیت تام آنتی‌اکسیدانی در دوره دانه کامل سویا و دوره پروتئین فراوری شده در مقایسه با کنترل، به ترتیب 5/4 و 8/5 درصد افزایش یافت (01/0&lt;P ). دانه کامل سویا و پروتئین سویای فراوری شده، سطح مالون دی‌آلدئید را در مقایسه با دوره کنترل، کاهش دادند. تفاوت از دوره کنترل در دوره دانه کامل سویا و دوره پروتئین سویای فراوری شده به ترتیب 9/7- و 4/9- درصد بود (01/0P&lt;).
نتیجه گیری: مصرف کوتاه مدت دانه کامل سویا و پروتئین فراوری شده سویا، سبب کاهش میزان مالون دی‌آلدئید و افزایش میزان ظرفیت تام آنتی‌اکسیدانی سرم در زنان یائسه مبتلا به سندرم متابولیک شد.
</abstract_fa>
	<abstract>Background and objective: Postmenopausal women with the metabolic syndrome are at a high risk of oxidative stress. Several studies have suggested possible antioxidant properties of soy, but little evidence is available regarding the effect of soy on oxidative stress in postmenopausal women with the metabolic syndrome. The aim of this study was to determine the effects of consumption of soy and soy protein on the plasma total antioxidant capacity (TAC) and malondialdehyde (MDA) levels in postmenopausal women with the metabolic syndrome.

Methods and materials: This randomized cross-over trial was conducted on 42 postmenopausal women with the metabolic syndrome as defined by ATP III. Participants were randomly assigned to consume a control diet, a soy-protein diet, or a roasted soy diet. Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) was used in all three intervention periods. Red meat (1 serving/day) was substituted by soy protein or roasted soy in the respective diets.  Each intervention period was 8 weeks and each wash-out period 4 weeks. Means of the variables were calculated by the repeated measures analysis of variance. 

Results: There were significant differences  among the control, soy-protein and roasted soy diets as regards the final MDA values (0.70, 0.64, and 0.63, µmol/L, respectively global P&lt;0.01). The final TAC values were also different among the 3 groups in the same order (1.95, 2.03, and 2.11µmol/ml, respectively P&lt;0.01). As  compared to the control values, the final TAC values for TAC increased by +4.5% on the roasted soy  diet (p&lt;0.01) and by +5.8% on the soy-protein regimen (p&lt;0.01), while MDA levels decreased (7.9% in the roasted soy group p&lt;0.01, and 9.4% in the soy protein group p&lt;0.01). 
Conclusion: Soy consumption reduced plasma MDA and increased plasma TAC levels in postmenopausal women with the metabolic syndrome. 
</abstract>
	<keyword_fa>سویا ، استرس اکسیداتیو، زنان یائسه‌، سندرم متابولیک، ظرفیت تام آنتی اکسیدانی‌ (TAC)، مالون‌دی‌آلدیید (MDA)</keyword_fa>
	<keyword>Soy, oxidative stress, metabolic syndrome, postmenopausal women, total antioxidant capacity, malondialdehyde</keyword>
	<start_page>1</start_page>
	<end_page>12</end_page>
	<web_url>http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-41&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>L</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Azadbakht</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>لیلا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>آزادبخت</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email>azadbakht @ hlth.mui.ac.ir</email>
	<code>115003194753284600177</code>
	<orcid>115003194753284600177</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>M</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Kimiagar</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>مسعود</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>کیمیاگر</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>115003194753284600178</code>
	<orcid>115003194753284600178</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Y</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Mehrabi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>یدا...</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>محرابی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>115003194753284600179</code>
	<orcid>115003194753284600179</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>A</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Esmaillzadeh</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>احمد</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>اسماعیل زاده</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>115003194753284600180</code>
	<orcid>115003194753284600180</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>FB</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>HU</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فرانک</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>هو</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>115003194753284600181</code>
	<orcid>115003194753284600181</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>WC</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Willett</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>والتر</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>ویلت</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>115003194753284600182</code>
	<orcid>115003194753284600182</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
