<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Iranian Journal of Nutrition Sciences and Food Technology</title>
<title_fa>علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران</title_fa>
<short_title>Iranian J Nutr Sci Food Technol</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://nsft.sbmu.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>115</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>journal115</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1735-7756</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>2252-0694</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi>10.66224/nsft</journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>en</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1390</year>
	<month>10</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2012</year>
	<month>1</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>6</volume>
<number>4</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>ارتباط دریافت فولات با خطر سرطان پستان در زنان تهرانی: یک مطالعه‌ مورد- شاهدی</title_fa>
	<title>Association between folate intake and breast cancer risk among Tehrani women: a case-control study</title>
	<subject_fa>تغذيه</subject_fa>
	<subject>nutrition</subject>
	<content_type_fa>پژوهشي</content_type_fa>
	<content_type>Research</content_type>
	<abstract_fa>سابقه و هدف: کمبود دریافت غذایی فولات می‌تواند در تومورزایی بسیاری از سرطانها نقش داشته باشد. با توجه به شیوع روزافزون سرطان پستان در ایران، این پژوهش با هدف بررسی ارتباط مقادیر دریافت فولات و خطر سرطان پستان صورت پذیرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه مورد- شاهدی 177 فرد مبتلا به سرطان پستان و 169 نفر گروه شاهد بدون سابقه بدخیمی از بیمارستانهای آموزشی و درمانی مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شدند. داده‌های پرسشنامه‌های دموگرافیک، فعالیت فیزیکی و بسامد خوراک یکساله گردآوری شد. مقادیر انرژی تام و فولات با استفاده از نرم‌افزار Nutritionist IV تخمین زده شد.
یافتهها: در این پژوهش، همبستگی معنی‌داری بین وضعیت دریافت روزانه فولات غذایی و خطر سرطان پستان مشاهده نشد. یافته‌های حاضر، همبستگی وارونه معنی‌داری بین دریافت روزانه فولات غذایی در مقادیر بالا و خطر سرطان پستان در دوران پس از یائسگی نشان دادند (88/0-035/0:CI%95 17/0= نسبت شانس). افزایش مقادیر دریافت روزانه فولات غذایی در سهک دوم با نسبت شانس برابر 26/0 
(22/1-05/0CI: 95%) و سهک سوم با نسبت شانس 17/0 (88/0- 035/0CI: 95%) با روند معنی‌دار کاهش درشانس ابتلا به سرطان پستان  پس از یائسگی همراه بود (036/0= P for trend).
نتیجه گیری: در این مطالعه، دریافت فولات با خطر سرطان پستان در کل زنان مرتبط نبود، در حالی که در زنان پس از یائسگی ارتباط معکوس معنیداری مشاهده شد.
واژگان کلیدی: فولات، دریافت غذایی، سرطان پستان، مورد- شاهدی، پرسشنامه بسامد خوراک
</abstract_fa>
	<abstract>Background and Objective: Dietary folate deficiency may contribute to tumorogenesis in many sorts of malignancies. By considering the increasing incidence rate of breast cancer in Iran, this study was conducted to investigate the association between dietary folate intake and breast cancer risk.
Materials and Methods: In this case-control study, 177 patients with breast cancer and 169 control subjects with no family history of malignancy were recruited from hospitals affiliated to Shahid-Beheshti University of Medical Sciences, Tehran. Standard questionnaires were used to collect data on demographic characteristics, physical activity, and food frequency consumption for the previous year. Total daily energy and folate intakes were estimated using the Nutritionist IV software.
Results: No statistically significant correlation was observed between daily dietary intake of folate and breast cancer risk in the sample population. However, the results showed a significant inverse association between daily intake of dietary folate and risk of breast cancer in postmenopausal women (OR=0.17 95%CI: 0.035-0.88). Increases in the strata of daily folate intakes were associated with decreasing trends of ORs in postmenopausal breast cancer risk (Pfor trend =0.036), where the OR of folate intake at the 2nd tertile was 0.26 (95%CI: 0.05-1.22) and at the 3rd tertile was 0.17 (95%CI: 0.035-0.88).
Conclusion: Based on the findings, folate intake was not correlated with breast cancer risk in the total sample population, whereas higher intakes of folate was inversely associated with postmenopausal breast cancer risk.
Keywords: Folate, Dietary intake, Breast cancer, Case-control, Food frequency questionnaire
</abstract>
	<keyword_fa>فولات، دریافت غذایی، سرطان پستان، مورد- شاهدی، پرسشنامه بسامد خوراک</keyword_fa>
	<keyword>Folate, Dietary intake, Breast cancer, Case-control, Food frequency questionnaire</keyword>
	<start_page>0</start_page>
	<end_page>0</end_page>
	<web_url>http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-230&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>F</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Rezaeiian </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>فاطمه</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>رضائیان</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846002638</code>
	<orcid>1150031947532846002638</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>B</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Rashidkhani </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>بهرام</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>رشیدخانی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846002639</code>
	<orcid>1150031947532846002639</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>HR</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Mirzaei </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>حمیدرضا </first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>میرزایی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846002640</code>
	<orcid>1150031947532846002640</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>E</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Akbari </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>اسماعیل</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>اکبری</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846002641</code>
	<orcid>1150031947532846002641</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>M</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Foroutan Ghaznavi </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>میترا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>فروتن غزنوی</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846002642</code>
	<orcid>1150031947532846002642</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Zh</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Shadman </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>ژاله</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>شادمان</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846002643</code>
	<orcid>1150031947532846002643</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>A</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Houshiar-Rad </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>آناهیتا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>هوشیار راد</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846002644</code>
	<orcid>1150031947532846002644</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>Z</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Sanaat </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>زهره</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>صناعت</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846002645</code>
	<orcid>1150031947532846002645</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>S</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Pirouzpanah </last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>سعید</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>پیروزپناه</last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>1150031947532846002646</code>
	<orcid>1150031947532846002646</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
