[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: دوره 2، شماره 1 - ( 3-1386 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 57-49 برگشت به فهرست نسخه ها
آگهی‌های تلویزیونی کودکانمان را به مصرف چه خوراکی‌هایی تشویق می‌کنند؟
مریم امینی* ، مهدی محسنیان راد ، مسعود کیمیاگر ، نسرین امیدوار
، m.amini@nnftri.ac.ir
چکیده:   (12949 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف پژوهش، ارزیابی محتوای تبلیغات مربوط به مواد غذایی در محدوده زمانی برنامه کودک و نوجوان تلویزیون بود. مواد و روشها: روش مطالعه، تحلیل محتوا بود. به این منظور، حدود 13 ساعت از برنامه کودک ونوجوان شبکه اول سیما به مدت یک هفته از تاریخ14 لغایت 20/8/1379 ضبط شد و سپس محتوای آگهی ها طبق یک دستورالعمل از پیش تعیین شده مورد پردازش قرار گرفت. یافته ها‌: آگهی‌های مربوط به مواد غذایی از نظر تعداد(فراوانی)، دومین رتبه (25%) و از نظر مدت زمان پخش، سومین رتبه (21%) را در بین آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی به خود اختصاص داده بودند. در بین آگهی‌های مواد غذایی، غلات حجیم شده (انواع پفک) بیشترین فراوانی پخش (36%) را داشتند. "کیفیت بالا" و "طعم" بیشترین صفاتی بودند که محصولات غذایی به آنها منسوب شده بودند ( به ترتیب59 % و 46%) و "تحریک گرسنگی، تشنگی" و "کیفیت بالا، دقت در تهیه" بیشترین انگیزه‌هایی بودند که از سوی صاحبان کالا، بینندگان را تحریک کرده بودند( به ترتیب67% و 64%). غلات حجیم شده" الف" بیشترین فراوانی را از نظر نام تجارتی(23%) در بین سایر نام های تجارتی آگهی های مواد غذایی داشت. 37% آگهی‌های مواد غذایی، صفات تغذیه‌ای را به محصولات خود نسبت داده بودند که نیمی از آنها یا از نظر علمی صحت نداشت یا به شکلی گمراه کننده بیان شده بود. نتیجه گیری: مواد غذایی تبلیغ شده اکثراً ارزش تغذیه‌ای پایینی داشتند و شرکت‌های تبلیغاتی با تدابیر گوناگون سعی می‌کردند کودکان را به مصرف محصولات خود ترغیب کنند.
واژه‌های کلیدی: تلویزیون، کودکان، پیام‌های بازرگانی، آگهی‌های تبلیغاتی، مواد خوراکی (غذایی)
متن کامل [PDF 185 kb]   (2882 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: صنايع غذايي
دریافت: 1387/4/10 | انتشار: 1386/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini M, Mohsenian rad M, Kimiagar M, Omidvar N. Which foods do TV food advertisements entice our children to eat?. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2007; 2 (1) :49-57
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-33-fa.html

امینی مریم، محسنیان راد مهدی، کیمیاگر مسعود، امیدوار نسرین. آگهی‌های تلویزیونی کودکانمان را به مصرف چه خوراکی‌هایی تشویق می‌کنند؟. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1386; 2 (1) :49-57

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-33-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( 3-1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645