سابقه و هدف: هدف پژوهش، ارزیابی محتوای تبلیغات مربوط به مواد غذایی در محدوده زمانی برنامه کودک و نوجوان تلویزیون بود.
مواد و روشها: روش مطالعه، تحلیل محتوا بود. به این منظور، حدود 13 ساعت از برنامه کودک ونوجوان شبکه اول سیما به مدت یک هفته از تاریخ14 لغایت 20/8/1379 ضبط شد و سپس محتوای آگهی ها طبق یک دستورالعمل از پیش تعیین شده مورد پردازش قرار گرفت.
یافته ها: آگهیهای مربوط به مواد غذایی از نظر تعداد(فراوانی)، دومین رتبه (25%) و از نظر مدت زمان پخش، سومین رتبه (21%) را در بین آگهیهای تبلیغاتی تلویزیونی به خود اختصاص داده بودند. در بین آگهیهای مواد غذایی، غلات حجیم شده (انواع پفک) بیشترین فراوانی پخش (36%) را داشتند. "کیفیت بالا" و "طعم" بیشترین صفاتی بودند که محصولات غذایی به آنها منسوب شده بودند ( به ترتیب59 % و 46%) و "تحریک گرسنگی، تشنگی" و "کیفیت بالا، دقت در تهیه" بیشترین انگیزههایی بودند که از سوی صاحبان کالا، بینندگان را تحریک کرده بودند( به ترتیب67% و 64%). غلات حجیم شده" الف" بیشترین فراوانی را از نظر نام تجارتی(23%) در بین سایر نام های تجارتی آگهی های مواد غذایی داشت. 37% آگهیهای مواد غذایی، صفات تغذیهای را به محصولات خود نسبت داده بودند که نیمی از آنها یا از نظر علمی صحت نداشت یا به شکلی گمراه کننده بیان شده بود.
نتیجه گیری: مواد غذایی تبلیغ شده اکثراً ارزش تغذیهای پایینی داشتند و شرکتهای تبلیغاتی با تدابیر گوناگون سعی میکردند کودکان را به مصرف محصولات خود ترغیب کنند.
Amini M, Mohsenian rad M, Kimiagar M, Omidvar N. Which foods do TV food advertisements entice our children to eat?. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2007; 2 (1) :49-57 URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-33-fa.html
امینی مریم، محسنیان راد مهدی، کیمیاگر مسعود، امیدوار نسرین. آگهیهای تلویزیونی کودکانمان را به مصرف چه خوراکیهایی تشویق میکنند؟. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1386; 2 (1) :49-57