[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: دوره 3، شماره 2 - ( 7-1387 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 32-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر دو نوع صبحانه ایرانی (پر‌کربوهیدرات و پرپروتئین) بر عملکرد شناختی دانش‌آموزان 11-9 ساله دبستانی
فاطمه السادات امیری ، رضا امانی* ، ناهید خواجه موگهی ، بهرام رشیدخانی
، rezaamani@hotmail.com
چکیده:   (14736 مشاهده)
سابقه و هدف: مصرف صبحانه به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی در روز توصیه می‌شود. اما همه مطالعات، اثر مثبت مصرف صبحانه روی عملکرد شناختی را تأیید نمی‌کنند. تفاوت در نوع صبحانه می‌تواند دلیل نتایج متناقض موجود در مطالعات باشد. با وجود این، مطالعه‌ای که اثر نوع صبحانه بر عملکرد شناختی را به صورت حاضر مورد بررسی قرار داده باشد، بسیار کم است. مطالعه حاضر برای مقایسه تأثیر دو نوع صبحانه معمول ایرانی (پرکربوهیدرات و پرپروتئین) بر عملکرد شناختی کودکان دبستانی طراحی شد. مواد و روش‌ها: تعداد 51 کودک خوب تغذیه شده 9 تا 11 ساله (27 دختر و 24 پسر) در مطالعه حاضر شرکت کردند. کودکان به روش کار آزمایی کنترل شده تصادفی – متقاطع، سه روز به فاصله یک هفته، یکی از دو نوع صبحانه را مصرف کردند یا به عنوان کنترل ناشتا باقی ‌ما‎ندند. دو نوع صبحانه عبارت بودند از صبحانه پرکربوهیدرات (60%) و صبحانه پرپروتئین (25%) که انرژی و چربی یکسانی داشتند، اما از نظر محتوای کربوهیدرات و پروتئین متفاوت بودند. عملکرد شناختی کودکان قبل از صبحانه، 30 و 120 دقیقه بعد از صرف صبحانه، به وسیله آزمون‌های استاندارد شده مؤسسه CDR انگلستان با استفاده از رایانه ارزیابی شد. یافته‌ها با استفاده از نرم افزارآماری 15 SPSS پردازش شدند و با قبول سطح معنی‌داری 05/0>P مورد قضاوت آماری قرار گرفتند. یافته‌ها‌: در پی هر سه الگو (مصرف صبحانه پرکربوهیدرات، مصرف صبحانه پرپروتئین و عدم مصرف صبحانه) تفاوت معنی‌داری بین سه گروه در بیشتر آزمون‌های شناختی در هر دو جنس پدید نیامد. اما مصرف صبحانه پرکربوهیدرات در مقایسه با دو الگوی دیگر موجب افت معنی‌دار زمان واکنش ساده (023/0>P )، زمان واکنش انتخابی (018/0>P) و قدرت توجه (013/0>P) در دختران شد. در گروه ناشتا بهبود زمان واکنش انتخابی (003/0>P) در پسران مشاهده شد. نتیجه گیری: در کودکان سالم، نوع صبحانه بر عملکرد شناختی پسران اثر نداشت، اما در دختران صبحانه پرکربوهیدرات موجب کاهش سطح توجه شد. از آنجا که کمّیت و کیفیت صبحانه به دلیل تأثیر بر خلق، دو عامل مهم اثرگذار بر ارتباط صبحانه و عملکرد شناختی هستند، باید در این گونه مطالعات مورد سنجش قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: نوع صبحانه، عملکرد شناختی، دامنه توجه، کودکان دبستانی
متن کامل [PDF 215 kb]   (2612 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: صنايع غذايي
دریافت: 1387/7/24 | انتشار: 1387/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri F, Amani R, khajemogahi N, Rashidkhani B. Comparison of the effects of two Iranian breakfasts (high-carbohydrate vs. high- protein) on cognitive function of 9-11 year-old primary school children. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2008; 3 (2) :23-32
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-78-fa.html

امیری فاطمه السادات، امانی رضا، خواجه موگهی ناهید، رشیدخانی بهرام. تأثیر دو نوع صبحانه ایرانی (پر‌کربوهیدرات و پرپروتئین) بر عملکرد شناختی دانش‌آموزان 11-9 ساله دبستانی. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1387; 3 (2) :23-32

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-78-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( 7-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645