سابقه و هدف:پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتب درسی مقطع ابتدایی در ایران، از نظر میزان پرداختن به مؤلفههای سواد غذا و تغذیه انجام گرفت. مواد و روشها:این پژوهش توصیفی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بر جامعه آماری شامل کلیه کتابهای درسی دوره ابتدایی (پایه اول تا ششم) در سال تحصیلی99-1398 به صورت سر شماری انجام شد. ابزار پژوهش چک لیستی شامل مقولههای سواد غذا و تغذیه، در حیطههای شناخی، مهارتی، ارزشی - نگرشی و زیرمؤلفههای آنها بود. روایی ابزار با مراجعه به ادبیات علمی مربوطه و نظر متخصصان تغذیه و برنامهریزی درسی تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش بر اساس درصد توافق بین دو کدگذار (بالای 70 درصد) بر اساس روش هولستی برابر با 29/85، مورد تایید قرار گرفت. یافتهها:فراوانی مقولههای سواد غذا و تغذیه در متن، تصویر و پرسشهای کتابهای درسی مقطع ابتدایی، شامل 664 واحد تحلیل بود که از این تعداد، حیطه شناختی با 609 واحد تحلیل (92 %)T بیشترین فراوانی را داشت. پس از آن، حیطه مهارتی با 52 واحد تحلیل (8%) کمترین فراوانی را داشت و به حیطه ارزشی- نگرشی با 3 واحد تحلیل (0%) اساساً توجهی نشده بود. مهارتهای سواد رسانه، تحلیل برچسب تغذیهای و مهارتهای تعاملی و تحلیلی، همچنین مقولههای ارزشی مانند گرایشها و ارزشهای تغذیهای و رعایت مسائل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با غذا از مهم ترین مؤلفه های سواد غذا و تغذیه بودند که در کتب درسی مدارس مغفول مانده بودند. نتیجه گیری:یافتهها نشان داد که به مقولههای مهارتی و مقولههای ارزشی- نگرشی سواد غذا و تغذیه در کتابهای درسی مقطع ابتدایی بطور مؤثر و کاربردی پرداخته نشده است و محتوای موجوداز نظر مطابقت با مؤلفههای اصلی سواد غذا و تغذیه و نیازهای دانشآموزان نیاز به بازنگری دارد.
Tork Z, Omidvar N, Dehghani M, Doustmohammadian A. Extent of Food and Nutrition Literacy Considerations in Primary School Curriculum and Textbooks. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2021; 16 (2) :33-43 URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3121-fa.html
ترک زینب، امیدوار نسرین، دهقانی مرضیه، دوست محمدیان اعظم. میزان توجه به سواد غذا و تغذیه در کتابهای درسی دوره ابتدایی. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1400; 16 (2) :33-43