[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 43-33 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان توجه به سواد غذا و تغذیه در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی
زینب ترک ، نسرین امیدوار* ، مرضیه دهقانی ، اعظم دوست محمدیان
دانشکده علوم تغذیه ، omidvar.nasrin@gmail.com
چکیده:   (2049 مشاهده)
سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتب درسی مقطع ابتدایی در ایران، از نظر میزان پرداختن به مؤلفه‌های سواد غذا و تغذیه انجام گرفت.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بر جامعه آماری شامل کلیه کتاب‌های درسی دوره ابتدایی (پایه اول تا ششم) در سال تحصیلی99-1398 به صورت سر شماری انجام شد. ابزار پژوهش چک ‌لیستی شامل مقوله‌های سواد غذا و تغذیه، در حیطه‌های شناخی، مهارتی، ارزشی - نگرشی و زیرمؤلفه‌های آنها بود. روایی ابزار با مراجعه به ادبیات علمی مربوطه و نظر متخصصان تغذیه و برنامه‌ریزی درسی تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش بر اساس درصد توافق بین دو کدگذار (بالای 70 درصد) بر اساس روش هولستی برابر با 29/85، مورد تایید قرار گرفت.
یافتهها: فراوانی مقوله‌های سواد غذا و تغذیه در متن، تصویر و پرسش‌های کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی، شامل 664 واحد تحلیل بود که از این تعداد، حیطه شناختی با 609 واحد تحلیل (92 %)T بیشترین فراوانی را داشت. پس از آن، حیطه مهارتی با 52 واحد تحلیل (8%) کمترین فراوانی را داشت و به حیطه ارزشی- نگرشی با 3 واحد تحلیل (0%) اساساً توجهی نشده بود. مهارت‌های سواد رسانه، تحلیل برچسب تغذیه‌ای و مهارت‌های تعاملی و تحلیلی، همچنین مقوله‌های ارزشی مانند گرایش‌ها و ارزش‌های تغذیه‌ای و رعایت مسائل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با غذا از مهم ترین مؤلفه های سواد غذا و تغذیه بودند که در کتب درسی مدارس مغفول مانده بودند.
نتیجه گیری: یافته‌ها نشان داد که به مقوله‌های مهارتی و مقوله‌های ارزشی- نگرشی سواد غذا و تغذیه در کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی بطور مؤثر و کاربردی پرداخته نشده است و محتوای موجود از نظر مطابقت با مؤلفه‌های اصلی سواد غذا و تغذیه و نیازهای دانش‌آموزان نیاز به بازنگری دارد.
واژه‌های کلیدی: سواد غذا و تغذیه، تحلیل محتوا، کتاب‌های درسی، دانش‌آموز، مقطع ابتدایی
متن کامل [PDF 920 kb]   (937 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1399/6/18 | پذیرش: 1399/9/29 | انتشار: 1400/4/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tork Z, Omidvar N, Dehghani M, Doustmohammadian A. Extent of Food and Nutrition Literacy Considerations in Primary School Curriculum and Textbooks. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2021; 16 (2) :33-43
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3121-fa.html

ترک زینب، امیدوار نسرین، دهقانی مرضیه، دوست محمدیان اعظم. میزان توجه به سواد غذا و تغذیه در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1400; 16 (2) :33-43

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3121-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4692