[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 56-45 برگشت به فهرست نسخه ها
برداشت و درک ذهنی مصرف کنندگان نسبت به محصولات غذایی اصلاح ژنتیکی شده: یک مطالعه کیفی در تهران
سعید زارع بیدکی ، جلال الدین میرزای رزاز ، آرزو حقیقیان رودسری*
دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، ahaghighian@yahoo.com
چکیده:   (2009 مشاهده)
سابقه و هدف: در حال حاضر افزایش جمعیت در دنیا میزان مصرف، عرضه و تقاضای غذا را بالا برده است. در این زمینه، تولید و به کارگیری گیاهان تراریخته یکی از دستاوردها می­باشد. هدف از این مطالعه تبیین برداشت و درک ذهنی مصرف­کنندگان نسبت به محصولات تراریخته است.
مواد و روشها: مطالعه با نمونه­گیری دارای حداکثر تنوع انجام و با رسیدن به اشباع داده، جذب مشارکت­کنندگان به اتمام رسید. تعداد 30 نفر بزرگسالان 20 تا70 ساله ساکن شهر تهران با استفاده از مصاحبه عمیق فردی و تعداد 15 نفر نیز از طریق بحث گروهی وارد مطالعه شدند. آنالیز اطلاعات به دست آمده از شرکت‌کنندگان با روش آنالیز محتوا و با رویکرد جهت­مند و استفاده از نرم­افزار  MAXQDA10 انجام گرفت.
یافتهها: یافته­ها نشان دادند که میزان اطلاع افراد از محصولات تراریخته نسبتاً کم و محدود است. منابع اطلاعات آنها بیشتر اینترنت و تلویزیون و مهمترین انواع محصولات شناخته شده تراریخته از نظر آنها شامل روغن، میوه­ها و ذرت، برنج و سویا بودند. از نظر شرکت­کنندگان، عدم شناسایی صحیح و تبلیغات اغراق­آمیز، نواقص اطلاع­رسانی در مورد این محصولات هستند و تعبیر آنها از غذای تراریخته محصولاتی هستند که با دستکاری کردن ژن­ها، ایجاد تغییرات هورمونی، پیوند زدن و تغییر ساختار مولکولی تولید می­شوند و در مقایسه با محصولات عادی، مزه و طعم و ظاهر متفاوتی دارند.
نتیجه گیری: با توجه اهمیت موضوع اطلاع­رسانی در شکل­گیری نگرش­ها و درک ذهنی افراد به این مهم پی می­بریم که در بخش اطلاع­رسانی، کاستی­هایی وجود دارد. استفاده صحیح از توانایی غیر قابل انکار رسانه­های جمعی به ویژه تلویزیون و برچسب گذاری‌های واضح و بدون پیچیدگی از عواملی است که می تواند به این اطلاع رسانی کمک کند.
واژه‌های کلیدی: اصلاح ژنتیک، گیاهان تراریخته، درک ذهنی، مصرف کنندگان، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 585 kb]   (856 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1399/6/22 | پذیرش: 1400/2/11 | انتشار: 1400/4/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare Bidaki S, Mirzay Razaz J, Haghighian Roudsari A. Consumer Perceptions toward Genetically Modified Food Products: A Qualitative Study in Tehran. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2021; 16 (2) :45-56
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3126-fa.html

زارع بیدکی سعید، میرزای رزاز جلال الدین، حقیقیان رودسری آرزو. برداشت و درک ذهنی مصرف کنندگان نسبت به محصولات غذایی اصلاح ژنتیکی شده: یک مطالعه کیفی در تهران. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1400; 16 (2) :45-56

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3126-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4692