دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، ahaghighian@yahoo.com
چکیده: (2009 مشاهده)
سابقه و هدف:در حال حاضر افزایش جمعیت در دنیا میزان مصرف، عرضه و تقاضای غذا را بالا برده است. در این زمینه، تولید و به کارگیری گیاهان تراریخته یکی از دستاوردها میباشد. هدف از این مطالعه تبیین برداشت و درک ذهنی مصرفکنندگان نسبت به محصولات تراریخته است. مواد و روشها:مطالعهبانمونهگیری دارای حداکثر تنوعانجام و بارسیدنبهاشباعداده،جذبمشارکتکنندگانبهاتمامرسید. تعداد 30 نفربزرگسالان20 تا70سالهساکنشهرتهرانبا استفاده از مصاحبه عمیق فردی و تعداد 15 نفر نیز از طریق بحث گروهی وارد مطالعه شدند. آنالیز اطلاعات به دست آمده از شرکتکنندگان با روش آنالیز محتوا و با رویکرد جهتمند و استفاده ازنرمافزار MAXQDA10 انجام گرفت. یافتهها:یافتهها نشان دادند که میزان اطلاع افراد از محصولات تراریخته نسبتاً کم و محدود است. منابع اطلاعات آنها بیشتر اینترنت و تلویزیون و مهمترین انواع محصولات شناخته شده تراریخته از نظر آنها شامل روغن، میوهها و ذرت، برنج و سویا بودند. از نظر شرکتکنندگان، عدم شناسایی صحیح و تبلیغات اغراقآمیز، نواقص اطلاعرسانی در مورد این محصولات هستند و تعبیر آنها از غذای تراریخته محصولاتی هستند که با دستکاری کردن ژنها، ایجاد تغییرات هورمونی، پیوند زدن و تغییر ساختار مولکولی تولید میشوند و در مقایسه با محصولات عادی، مزه و طعم و ظاهر متفاوتی دارند. نتیجه گیری:با توجه اهمیت موضوع اطلاعرسانی در شکلگیری نگرشها و درک ذهنی افراد به این مهم پی میبریم که در بخش اطلاعرسانی، کاستیهایی وجود دارد. استفاده صحیح از توانایی غیر قابل انکار رسانههای جمعی به ویژه تلویزیون و برچسبگذاریهای واضح و بدون پیچیدگی از عواملی است که میتواند به این اطلاع رسانی کمک کند.
Zare Bidaki S, Mirzay Razaz J, Haghighian Roudsari A. Consumer Perceptions toward Genetically Modified Food Products: A Qualitative Study in Tehran. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2021; 16 (2) :45-56 URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3126-fa.html
زارع بیدکی سعید، میرزای رزاز جلال الدین، حقیقیان رودسری آرزو. برداشت و درک ذهنی مصرف کنندگان نسبت به محصولات غذایی اصلاح ژنتیکی شده: یک مطالعه کیفی در تهران. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1400; 16 (2) :45-56