سابقه و هدف:درک عوامل مؤثر بر انتخابهای غذایی سالم برای کودکان و نوجوانان از جمله چالشهای مهم در حوزه بهداشت عمومی است. این چالشها با توجه به تأثیر بسزایی که تغذیه مناسب در دوران کودکی و نوجوانی بر رشد و توسعه دارد، اهمیت ویژهای دارند. هدف اصلی این پژوهش انجام مطالعات با رویکرد بازاریابی اجتماعی برای بررسی رابطه میان تئوریهای بازاریابی اجتماعی و الگوهای مصرف غذایی کودکان و نوجوانان میباشد. مواد و روشها:این مرور سیستماتیک بر اساس دستورالعمل PRISMA انجام شد. جستجوی جامع و یکسانی در هر یک از سه پایگاه PubMed، Scopus و Web of Science تا اردیبهشت ماه 1402 انجام شد. تنها مقالات به زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین، برای اینکه هر گونه مطالعه مرتبط از دست نرود، تمام فهرستهای مرجع مطالعات و بررسیهای مرتبط به صورت دستی جستجو شد و 247 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها:در نهایت، این مطالعه 10 مقاله مداخله ای از نوع تجربی و نیمه تجربی، با استفاده از رویکرد بازاریابی اجتماعی در حوزه انتخاب غذایی در کودکان و نوجوانان را، شناسایی کرد که مطالعات در مناطق و کشورهای مختلف دنیا انجام شدهاست. مطالعات بررسی شده نشان میدهند استراتژیهای بازاریابی اجتماعی تأثیر مثبتی بر رفتار غذا خوردن، سلامت، فعالیت بدنی و ترجیحات کودکان دارند. تبلیغات تلویزیونی بر رفتار غذایی و سلامتی تأثیر منفی داشته، اما برنامههای آموزش تغذیه مبتنی بر مدرسه و بازاریابی اجتماعی میتوانند موجب بهبود عادات غذایی کودکان گردد. نتیجه گیری:طبق یافته های پژوهش حاضر استفاده از تکنیکهای بازاریابی اجتماعی میتواند فعالیت بدنی را افزایش داده و به ترویج انتخابهای غذایی سالمتر و سلامتی کمک کند. همچنین، شخصیتهای کارتونی در بازاریابی ترجیحات غذایی کودکان تأثیر مثبتی دارند. لذا استفاده از این مدل جهت ارتقا فعالیت های سلامت محور توصیه میگردد.
Namkhah Z, Fatemi F, Goldani Moghaddam F, Peyman N. Investigating Dietary Preferences of Children and Adolescents Using Social Marketing Model: A Systematic Literature Review. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2024; 19 (1) :125-139 URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3713-fa.html
نامخواه زهرا، فاطمی سیده فاطمه، گلدانی مقدم فاطمه، پیمان نوشین. بررسی انتخابهای غذایی کودکان و نوجوانان براساس مدل بازاریابی اجتماعی: یک مطالعه مروری نظام مند. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1403; 19 (1) :125-139