[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 139-125 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی انتخاب‌های غذایی کودکان و نوجوانان براساس مدل بازاریابی اجتماعی: یک مطالعه مروری نظام مند
زهرا نامخواه ، سیده فاطمه فاطمی ، فاطمه گلدانی مقدم ، نوشین پیمان*
دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، peymann@mums.ac.ir
چکیده:   (930 مشاهده)
سابقه و هدف: درک عوامل مؤثر بر انتخاب‌های غذایی سالم برای کودکان و نوجوانان از جمله چالش‌های مهم در حوزه بهداشت عمومی است. این چالش‌ها با توجه به تأثیر بسزایی که تغذیه مناسب در دوران کودکی و نوجوانی بر رشد و توسعه دارد، اهمیت ویژه‌ای دارند. هدف اصلی این پژوهش انجام مطالعات با رویکرد بازاریابی اجتماعی برای بررسی رابطه میان تئوری‌های بازاریابی اجتماعی و الگوهای مصرف غذایی کودکان و نوجوانان می‌باشد.
مواد و روشها: این مرور سیستماتیک بر اساس دستورالعمل PRISMA انجام شد. جستجوی جامع و یکسانی در هر یک از سه پایگاه PubMed، Scopus و  Web of Science تا اردیبهشت ماه 1402 انجام شد. تنها مقالات به زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین، برای اینکه هر گونه مطالعه مرتبط از دست نرود، تمام فهرست‌های مرجع مطالعات و بررسی‌های مرتبط به صورت دستی جستجو شد و 247 مقاله مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: در نهایت، این مطالعه 10 مقاله مداخله ای از نوع تجربی و نیمه تجربی، با استفاده از رویکرد بازاریابی اجتماعی در حوزه انتخاب غذایی در کودکان و نوجوانان را، شناسایی کرد که مطالعات در مناطق و کشورهای مختلف دنیا انجام شده است. مطالعات بررسی شده نشان می‌دهند استراتژی‌های بازاریابی اجتماعی تأثیر مثبتی بر رفتار غذا خوردن، سلامت، فعالیت بدنی و ترجیحات کودکان دارند. تبلیغات تلویزیونی بر رفتار غذایی و سلامتی تأثیر منفی داشته، اما برنامه‌های آموزش تغذیه مبتنی بر مدرسه و بازاریابی اجتماعی می‌توانند موجب بهبود عادات غذایی کودکان گردد.
نتیجه گیری: طبق یافته های پژوهش حاضر استفاده از تکنیک‌های بازاریابی اجتماعی می‌تواند فعالیت بدنی را افزایش داده و به ترویج انتخاب‌های غذایی سالم‌تر و سلامتی کمک کند. همچنین، شخصیت‌های کارتونی در بازاریابی ترجیحات غذایی کودکان تأثیر مثبتی دارند. لذا استفاده از این مدل جهت ارتقا فعالیت های سلامت محور توصیه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: انتخاب‌های غذایی، بازاریابی اجتماعی، رژیم غذایی، کودک، نوجوان
متن کامل [PDF 612 kb]   (237 دریافت)    
نوع مقاله: مروري | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1402/5/9 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار: 1403/1/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Namkhah Z, Fatemi F, Goldani Moghaddam F, Peyman N. Investigating Dietary Preferences of Children and Adolescents Using Social Marketing Model: A Systematic Literature Review. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2024; 19 (1) :125-139
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3713-fa.html

نامخواه زهرا، فاطمی سیده فاطمه، گلدانی مقدم فاطمه، پیمان نوشین. بررسی انتخاب‌های غذایی کودکان و نوجوانان براساس مدل بازاریابی اجتماعی: یک مطالعه مروری نظام مند. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1403; 19 (1) :125-139

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3713-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4692