بررسی میزان رویت و تأثیرگذاری وب سایتهای مؤسسـات علوم و صنایع غذایـی جهان بر اساس مقیاسهای وب سنجـی
|
مریم راثی* ، علی جلالی دیزجی ، زهرا موسوی زاده ، نرگس عباسقلی ، آرزو حقیقیان رودسری  |
|
|
چکیده: (7292 مشاهده) |
سابقه و هدف: مطالعه کمی وب سایتهای جهان میزان تاثیرگذاری و میزان رویت آنها را با استفاده از شاخصهای وب سنجی روشن مینماید با توجه به اهمیت وب سایتهای تخصصی، هدف این پژوهش تحلیل پیوند وب سایتهای مؤسسات علوم و صنایع غذایی جهان بر اساس مقیاسهای وب سنجی است .
مواد و روشها: در این پژوهش با استفاده از شیوههای وب سنجی، میزان رویت و عامل تاثیر گذار وب، کل پیوندها و خودپیوندهای وب سایتهای مؤسسات علوم و صنایع غذایی جهان مورد مطالعه قرار گرفته است . به علاوه با استفاده از روش دسته بندی خوشه ای و مقیاس چند بعدی به مطالعه خوشههای اصلی و ترسیم نقشه دو بعدی این وب سایتها بر اساس هم پیوندی آنها پرداخته شده است همچنین در این پژوهش به بررسی خدمات ارائه شده از طریق وب سایتها و ارتباط آنها با میزان پیوندهای دریافتی و میزان رویت وب سایتها پرداخته شده، آنگاه موثرترین عناصر وب سایتهای این حوزه موضوعی شناسایی شده و سپس به ارائه الگوی پیشنهادی برای انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 63 وب سایت فعال علوم و صنایع غذایی جهان بود که با جستجوی واژههای مرتبط در موتور جستجوی ساده و پیشرفته گوگل استخراج شد. زمان انجام پژوهش سال 1389 بود که با استفاده از فرمولهای جستجوی ویژه و از طریق جستجو یاهو و سایت یاهو اکسپلورر دادهها گردآوری شد.
یافتهها: سایتFOI با ضریب تاثیری برابر با 72 بالاترین ضریب تاثیر را در بین وب سایتهای مورد بررسی دارد. همچنین وب سایت NIFA با 41/57% از پیوندهای دریافتی بیشترین تعداد پیوندهای دریافتی و بالاترین میزان رویت را دارد.
نتیجه گیری: نتایج تحلیل هم پیوندهای این وبسایتها نشان داد که این وبسایتها در 5 خوشه اصلی در محیط وب با هم ارتباط دارند و 7 وبسایت به صورت مستقل باقی ماندهاند. نتایج حاصل از ترسیم نقشه چند بعدی نیز نشانگر وجود 5 دسته است. همچنین 9 وبسایت هسته شناسایی گردیده و وبسایت NIFA به عنوان وبسایت برتر معرفی گردید. از سوی دیگر نتایج این پژوهش نشان میدهد که میزان دریافت پیوند با نوع خدمات ارائه شده و محتوای این وب سایتها ارتباط دارد .
واژگان کلیدی: وب سایتهای مؤسسات علوم و صنایع غذایی، تحلیل پیوندی، وب سنجی، میزان رویت، عامل تاثیرگذار وب |
|
واژههای کلیدی: وب سایتهای مؤسسات علوم و صنایع غذایی، تحلیل پیوندی، وب سنجی، میزان رویت، عامل تاثیرگذار وب |
|
متن کامل [PDF 263 kb]
(1963 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تغذيه دریافت: 1391/12/16 | پذیرش: 1392/8/28 | انتشار: 1392/8/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|