دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، n_keshavars@yahoo.com
چکیده: (4280 مشاهده)
سابقه و هدف:بازار غذاهای فراسودمند در سراسر جهان در حال رشد است و محصولات جدید به طور مداوم وارد بازار میشوند. گسترش این محصولات مستلزم آگاهی از عوامل مؤثر بر پذیرش آنها است. با توجه به خلاء اطلاعاتی در این زمینه در کشور، مطالعه حاضر با هدف تبیین تسهیلکنندههای مصرف لبنیات فراسودمند از دیدگاه ذی نفعان در شهر تهران انجام شد. مواد و روشها:این مطالعه کیفی با استفاده از رویکرد بازاریابی اجتماعی انجام شد.در مجموع 8 بحث گروهی متمرکز و 40 مصاحبه فردی عمیق در فاصله زمانی اردیبهشت تا شهریور 1393 برگزار شد. مشارکتکنندگان 105 نفر شامل 10 نفر از ذینفعان حوزه تولید، 9 نفر از ذینفعان حوزه عرضه و فروش، 21 نفر از ذینفعان تأثیرگذار، و 65 نفر از مصرفکنندگان (65 نفر شامل 44 زن خانهدار و 21 زن شاغل) بودند. روش انتخاب مشارکتکنندگان، نمونهگیری هدفمند و با حداکثر تنوع بود و با هدف شناسایی ذینفعان کلیدی از روش گلوله برفی استفاده شد. جمعآوریاطلاعاتوتجزیهوتحلیلدادههابهطورهمزمان انجامشد.فرآیند تحلیل دادهها بارویکردجهتدار و به کمک نرم افزار MAXQDA2010 صورت پذیرفت. یافتهها:تسهیلکنندههای مصرف لبنیات فراسودمند در قالب پنج طبقه اصلی شامل عوامل مربوط به محصول (با دو زیر طبقه شامل ویژگیهای حسی و غیر حسی)، قیمت (با دو زیر طبقه شامل دسترسی فیزیکی و دسترسی اقتصادی)، مکان، و ترویج (با پنج زیرطبقه شامل اطلاعرسانی، آموزش، توصیه متخصصان/ دوستان یا سایرین، تبلیغات و حمایت از تولید) به عنوان آمیزههای بازاریابی اجتماعی و عوامل مربوط به مصرفکننده به عنوان یک بعد جدید (با پنج زیرطبقه شامل دانش کافی، ویژگیهای جمعیتی ـ اجتماعی، نگرش مثبت به محصول، ذائقه غذایی، ارزشها و اولویتهای غذایی) تبیین شد. نتیجه گیری:یافتههایاینمطالعهمیتواندمنبعیارزشمنددرزمینهطراحیمداخلاتمؤثرجهتافزایش مصرف لبنیات فراسودمند در جامعهباشد.
Bazhan M, Kalantari N, Keshavarz-Mohammadi N, Eini-Zinab H, Hosseini H. Exploring the Facilitating Factors Affecting Functional Dairy Products' Consumption from the View Point of Stakeholders: A Study Based on Social Marketing Theory. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2018; 13 (3) :27-38 URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-2492-fa.html
باژن مرجان، کلانتری ناصر، کشاورز محمدی نسترن، عینی زیناب حسن، حسینی هدایت. تبیین تسهیل کنندههای مصرف لبنیات فراسودمند از دیدگاه ذینفعان: یک مطالعه مبتنی بر نظریه بازاریابی اجتماعی. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1397; 13 (3) :27-38