سابقه و هدف: دوره نوجوانی به دلیل رشد سریعتر عوامل فیزیولوژیکی، یکی از حساسترین دورههای رشد انسان محسوب میشود. تغذیه مناسب میتواند کمک شایانی به کیفیت رشد نوجوانان نماید. این مطالعه با هدف شناخت وضعیت صبحانه و میان وعده صرف شده دانشآموزان اقوام ایرانی در زمستان 1393 انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 2444 دانشآموز 14-12 ساله از قومیتهای ترک، ترکمن، سیستانی و بلوچی، عرب و کرد که به روش نمونهگیری طبقهای چند مرحلهای و تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته حاوی متغیرهای فردی و وابسته با 17 سؤال باز و بسته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. کلیه مواد غذایی صرف شده در صبحانه و میان وعده مدرسه برای روز جاری و روز ماقبل ثبت گردید. دادههای جمعآوری شده، کدگذاری و با نرمافزار SPSS18 در سطح معنیداری 05/0>P مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین انواع مواد غذایی صرف شده در صبحانه داخل منزل 2/2 و میان وعده مدرسه 8/1 نوع بود. 3/17درصد دانشآموزان در منزل صبحانه نخوردند و 2/16درصد دانشآموزان در مدرسه هیچ غذایی صرف نکردند. کمترین مواد غذایی صرف شده از گروه میوه جات و سبزیجات و بیشترین از گروه متفرقه بود. کیفیت 16درصد مواد غذایی صرف شده نامناسب بود. بین وضعیت صبحانه و میان وعده صرف شده و قومیتهای مورد مطالعه ارتباط معنیدار وجود داشت (001/0>P).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت صبحانه و میان وعده صرف شده دانش آموزان در قومیتهای مورد مطالعه متفاوت بوده و در همه اقوام نیازمند به ارتقاء میباشد.
واژگان کلیدی:مصرف صبحانه، مصرف میان وعده، تغذیه دانشآموزان، اقوام ایرانی
Motlagh M, Taheri M, Ghadimi R, nasrollapour shirvani D. Breakfast and Snack Status among the Students of Iranian Ethnicities . Iranian J Nutr Sci Food Technol 2017; 12 (1) :29-36 URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-2178-fa.html
مطلق محمد اسماعیل، طاهری مجذوبه، قدیمی رضا، نصرالله پور شیروانی سید داود. وضعیت صرف صبحانه و میان وعده دانشآموزان اقوام ایرانی در مدرسه. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1396; 12 (1) :29-36