[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 63-51 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان سنجی ابزار سنجش تعیین کننده‌های مصرف و ترجیحات بزرگسالان درباره لبنیات فراسودمند
مرجان باژن ، ناصر کلانتری ، نسترن کشاورز محمدی* ، حمید علوی مجد
دانشیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، n_keshavars@yahoo.com
چکیده:   (1553 مشاهده)
سابقه و هدف: تولید غذاهای فراسودمند با هدف پیشگیری و مدیریت بیماری­های مزمن مرتبط با رژیم غذایی در سراسر جهان، از جمله ایران، رو به افزایش است. با توجه به اهمیت درک عوامل مؤثر بر پذیرش این محصولات، مطالعه حاضر با هدف طراحی و روان­سنجی ابزار سنجش تعیین­کننده­های مصرف و ترجیحات بزرگسالان در باره لبنیات فراسودمند در شهر تهران انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه با رویکرد ترکیبی (کیفی ـ کمی) انجام شد. سؤالات پرسشنامه با استفاده از نتایج یک مطالعه کیفی و مرور گسترده ادبیات موجود طراحی شد. در بخش کمی، ویژگی­های روان­سنجی ابزار، روایی محتوا، روایی صوری، همسانی درونی و ثبات ابزار مورد بررسی قرار گرفت. داده­ها با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ، همبستگی درون طبقه­ای و کاپا و نرم افزار SPSSv21  تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: پرسشنامه اولیه شامل 52 سؤال بود. پس از تعیین شاخص و نسبت روایی محتوا، تعداد سؤالات ابزار به 33 سؤال کاهش یافت. متوسط شاخص روایی محتوای کل ابزار 96/0 به دست آمد. پایایی همسانی درونی مقیاس نگرش 87/0 برآورد شد. ضریب کاپا برای آشنایی/ عدم آشنایی با لبنیات فراسودمند، و همچنین مصرف/ عدم مصرف آنها بین 1-61/0 تغییر کرد. ضرایب همبستگی درون طبقه­ای برای دفعات مصرف لبنیات فراسودمند بین 1-69/0، درجه اهمیت ویژگی­های محصول در انتخاب این لبنیات بین 86/0-73/0، دیدگاه نسبت به اطلاع­رسانی در مورد لبنیات فراسودمند بین 92/0-83/0، و نگرش نسبت به این محصولات 92/0 بود که نشان­دهنده­ ثبات بالای ابزار است.
نتیجه گیری: پرسشنامه طراحی شده ابزاری معتبر و پایا است که امکان سنجش عوامل مختلف مؤثر بر مصرف لبنیات فراسودمند و ترجیحات مصرف­کنندگان را در ارتباط با این محصولات فراهم می­کند.
واژه‌های کلیدی: لبنیات فراسودمند، پایایی، روایی، تعیین‌کننده‌های مصرف، ترجیحات، بزرگسالان
متن کامل [PDF 879 kb]   (456 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1400/4/14 | پذیرش: 1400/11/5 | انتشار: 1401/4/14
ضمیمه مقاله [PDF 387 KB]  (46 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bazhan M, Kalantari N, Keshavarz-Mohammadi N, Alavi Majd H. Design and Validation of a Questionnaire to Assess Determinants of the Functional Dairy Product Consumption and Preferences in Adults In Iran. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2022; 17 (2) :51-63
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3314-fa.html

باژن مرجان، کلانتری ناصر، کشاورز محمدی نسترن، علوی مجد حمید. طراحی و روان سنجی ابزار سنجش تعیین کننده‌های مصرف و ترجیحات بزرگسالان درباره لبنیات فراسودمند. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1401; 17 (2) :51-63

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3314-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660