[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 38-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین دیدگاه‌های کاربران ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام در مورد مصرف لبنیات
علیرضا اثباتی ، آرزو رضازاده سرابی ، نسرین امیدوار ، حسن عینی زیناب ، آرزو حقیقیان رودسری* ، روشنک روستایی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی ، ahaghighian@yahoo.com
چکیده:   (889 مشاهده)
سابقه و هدف: مصرف لبنیات تحت تأثیر عوامل متعددی، از جمله دسترسی فیزیکی و اقتصادی و ترجیحات فرد قرار دارد. با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند منعکس کننده دیدگاه‌های کاربران آن باشند، این مطالعه با هدف تبیین دیدگاه‌های کاربران ایرانی اینستاگرام در مورد مصرف لبنیات انجام شد.
مواد و روشها: داده های این مطالعه با رویکرد تحلیل محتوای کیفی جهت دار گردآوری شدند. جامعه مورد مطالعه شامل هشتگ‌هایی بود که در راستای اهداف مطالعه با روش نمونه گیری هدفمند در اینستاگرام از ژانویه 2011 تا مارس 2021 گردآوری شدند. از نرم افزار MAXQDA برای کدگذاری و تحلیل محتوا استفاده شد. اعتبار داده‌ها با استفاده از معیارهای قابلیت اعتبار، انتقال، اعتماد و تأیید ارزیابی شد.
یافتهها: در مجموع 782 پست با مشخصات ورود به مطالعه، گردآوری شدند. مهمترین مفاهیم شناسایی شده در پست های کاربران ایرانی اینستاگرام، عبارت بودند از: اثرات مثبت لبنیات در پیشگیری از بیماری‌ها و ضرورت مصرف آنها، ایمنی و کیفیت لبنیات و تقلبات موجود در آنها، معایب مصرف لبنیات در ایجاد بیماری‌ها و آسیب به محیط زیست و حیوانات و موانع مصرف لبنیات ازجمله گرانی و فقر مردم. برخی کاربران سعی در راهنمایی دیگران جهت مصرف لبنیات داشتند و به معرفی محصولات جدید صنعت لبنیات مانند لبنیات غنی شده یا پروبیوتیک پرداخته بودند.
نتیجه گیری: با توجه به استفاده وسیع و روزافزون کاربران از شبکه­های اجتماعی، تولید محتوای علمی توسط متخصصان و کارشناسان، می­تواند راه حل پیشنهادی مطالعه حاضر به منظور ارتقاء آگاهی کاربران این شبکه­ها باشد. همچنین به دلیل اهمیت مصرف لبنیات، برگزاری برنامه­های آموزشی متناسب با نیاز گروه­های سنی در رسانه­های کشور توصیه می­شود. نتایج مطالعه حاضر می‌تواند در اتخاذ سیاست صحیح در مصرف لبنیات مورد استفاده سیاستگذاران قرار گیرد. 
 
واژه‌های کلیدی: لبنیات، اینستاگرام، کاربر، تحلیل محتوا، ایران
متن کامل [PDF 903 kb]   (360 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1401/10/4 | پذیرش: 1402/2/13 | انتشار: 1402/4/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esbati A, Rezazadeh A, Omidvar N, Eini Zeinab H, Haghighian-Roudsari A, Roustaee R. Explaining Perspectives of Iranian Instagram Social Media Users about Dairy Product Consumption. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2023; 18 (2) :23-38
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3605-fa.html

اثباتی علیرضا، رضازاده سرابی آرزو، امیدوار نسرین، عینی زیناب حسن، حقیقیان رودسری آرزو، روستایی روشنک. تبیین دیدگاه‌های کاربران ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام در مورد مصرف لبنیات. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1402; 18 (2) :23-38

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3605-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660