دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی ، ahaghighian@yahoo.com
چکیده: (889 مشاهده)
سابقه و هدف:مصرف لبنیات تحت تأثیر عوامل متعددی، از جملهدسترسی فیزیکی و اقتصادی و ترجیحات فرد قرار دارد.با توجه به اینکه شبکههای اجتماعی میتوانند منعکس کننده دیدگاههای کاربران آن باشند، این مطالعه با هدف تبیین دیدگاههای کاربران ایرانی اینستاگرام در مورد مصرف لبنیات انجام شد. مواد و روشها:داده های این مطالعه با رویکرد تحلیل محتوای کیفی جهت دار گردآوری شدند. جامعه مورد مطالعه شامل هشتگهایی بود که در راستای اهداف مطالعه با روش نمونه گیری هدفمند در اینستاگرام از ژانویه 2011 تا مارس 2021 گردآوری شدند. از نرم افزار MAXQDA برای کدگذاری و تحلیل محتوا استفاده شد. اعتبار دادهها با استفاده از معیارهای قابلیت اعتبار، انتقال، اعتماد و تأیید ارزیابی شد. یافتهها:در مجموع 782 پست با مشخصات ورود به مطالعه، گردآوری شدند. مهمترین مفاهیم شناسایی شده در پستهای کاربران ایرانی اینستاگرام، عبارت بودند از: اثرات مثبت لبنیات در پیشگیری از بیماریها و ضرورت مصرف آنها، ایمنی و کیفیت لبنیات و تقلبات موجود در آنها، معایب مصرف لبنیات در ایجاد بیماریها و آسیب به محیط زیست و حیوانات و موانع مصرف لبنیات ازجمله گرانی و فقر مردم. برخی کاربران سعی در راهنمایی دیگران جهت مصرف لبنیات داشتند و به معرفی محصولات جدید صنعت لبنیات مانند لبنیات غنی شده یا پروبیوتیک پرداخته بودند. نتیجه گیری:با توجه به استفاده وسیع و روزافزون کاربران از شبکههای اجتماعی، تولید محتوای علمی توسط متخصصان و کارشناسان، میتواند راه حل پیشنهادی مطالعه حاضر به منظور ارتقاء آگاهی کاربران این شبکهها باشد. همچنین به دلیل اهمیت مصرف لبنیات، برگزاری برنامههای آموزشی متناسب با نیاز گروههای سنی در رسانههای کشور توصیه میشود. نتایج مطالعه حاضر میتواند در اتخاذ سیاست صحیح در مصرف لبنیات مورد استفاده سیاستگذاران قرار گیرد.
Esbati A, Rezazadeh A, Omidvar N, Eini Zeinab H, Haghighian-Roudsari A, Roustaee R. Explaining Perspectives of Iranian Instagram Social Media Users about Dairy Product Consumption. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2023; 18 (2) :23-38 URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3605-fa.html
اثباتی علیرضا، رضازاده سرابی آرزو، امیدوار نسرین، عینی زیناب حسن، حقیقیان رودسری آرزو، روستایی روشنک. تبیین دیدگاههای کاربران ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام در مورد مصرف لبنیات. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1402; 18 (2) :23-38