[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 83-73 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت مصرف لبنیات فراسودمند در زنان شاغل شهر بیرجند در سال 1401 : مطالعه مبتنی بر مدل مراحل تغییر
اعظم طورانی ، میترا مودی ، طیبه زینلی* ، فاطمه سلمانی ، انسیه نوروزی
استادیار گروه تغذیه و بهداشت مواد غذایی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، ta.zeinaly@gmail.com
چکیده:   (974 مشاهده)
سابقه و هدف: محصولات لبنی یکی از گروه­های اصلی مهم در رژیم غذایی هستند. مصرف لبنیات موجب کاهش خطر سرطان پستان، بیماری­های قلبی عروقی، سکته مغزی و همچنین کنترل فشارخون می­شود. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت مصرف لبنیات فراسودمند بر اساس مدل مراحل تغییر در زنان شاغل شهر بیرجند انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 534 نفر از زنان شاغل شهر بیرجند، به روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد همراه با مراحل تغییر رفتار مصرف لبنیات فراسودمند بود. داده­ها توسط نرم افزارSPSS)  ویرایش19) و توسط آزمون آماری توصیفی و آزمون رگرسیون لجستیک رتبه­ای تجزیه و تحلیل شدند (05/0>p).
یافتهها: میانگین سنی زنان 6/7±32/40 سال بود. بر اساس مدل مراحل تغییر بیشترین میزان مصرف فراورده لبنی فراسودمند مربوط به ماست کم چرب با 3/54 درصد و کمترین میزان مصرف مربوط به شیر غنی شده با آهن با 2/11 درصد بود. در مجموع 74/35 درصد زنان از فرآورده­های لبنی فراسودمند استفاده می­کردند. آنالیز رگرسیون نشان داد که سن، سطح تحصیلات و آشنا بودن افراد با لبنیات فراسودمند و خرید از هایپر مارکت، پیش‌بینی کننده رفتار مصرف لبنیات فراسودمند در زنان بود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته­های مطالعه میزان آشنایی (آگاهی) افراد، سن و میزان تحصیلات و همچنین خرید از هایپر مارکت پیش بینی­کننده رفتار مصرف لبنیات فراسودمند است. با توجه به این که دو عامل خرید از هایپر­مارکت و نیز آشنایی افراد با این غذاها قابلیت تغییر و تأثیرپذیری از مداخله آموزشی را دارد، بنابراین می­توان با انجام مداخلات آموزشی میزان مصرف لبنیات فراسودمند را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: لبنیات، غذاهای فراسودمند، مدل مراحل تغییر، زنان شاغل
متن کامل [PDF 626 kb]   (296 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1402/7/4 | پذیرش: 1402/9/11 | انتشار: 1403/1/28
ضمیمه مقاله [PDF 656 KB]  (46 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Toorani A, Moodi M, Zeinali T, Salmani F, Norozi E. Investigating the Consumption Status of Functional Dairy Products in Female Employees of Birjand, Iran, 2022: a Study Based on Stages of Change Model. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2024; 19 (1) :73-83
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3737-fa.html

طورانی اعظم، مودی میترا، زینلی طیبه، سلمانی فاطمه، نوروزی انسیه. بررسی وضعیت مصرف لبنیات فراسودمند در زنان شاغل شهر بیرجند در سال 1401 : مطالعه مبتنی بر مدل مراحل تغییر. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1403; 19 (1) :73-83

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3737-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710