[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی کیفیت برنامه کارآموزی در عرصه تغذیه جامعه دانشجویان کارشناسی علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از الگوی CIPP
آرزو رضازاده ، مرجان باژن* ، نسرین امیدوار ، فرزانه شهردمی ، زهرا ویسی ، مرجان نقوی ، زهره ادب
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، marjanbazhan@yahoo.com
چکیده:   (46 مشاهده)
سابقه و هدف: کارآموزی نقش محوری در آماده‌سازی دانشجویان تغذیه برای ورود به بازار کار دارد. با این حال، شکاف عمیق بین دانش نظری و عملی، عدم تطابق برنامه‌های آموزشی با نیازهای بازار کار و کمبود منابع کافی، از جمله چالش‌های اصلی در این حوزه هستند. بنایراین، این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی در عرصه تغذیه جامعه دانشجویان کارشناسی علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از الگوی CIPP انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی-توصیفی، تمامی دانشجویان کارشناسی علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در سال تحصیلی 1402-1401 واحدهای کارآموزی در عرصه تغذیه جامعه را گذرانده بودند، به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته روا و پایا، مبتنی بر الگوی CIPP استفاده شد. این پرسشنامه شامل 50 سؤال در چهار حیطه زمینه، درون‌داد، فرآیند و محصول بود. داده‌ها با نرم‌افزارSPSSv21 و آزمون‌های آماری توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین، و انحراف معیار مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: دانشجویان وضعیت کارآموزی در عرصه‌های روستا، شهر، و شهرستان را به ترتیب با میانگین امتیاز 1/82، 9/81، و7/82 از100، در حد مطلوب ارزیابی کردند. بالاترین سطح رضایت مربوط به حیطه‌ فرآیند در کارآموزی روستا، حیطه زمینه در کارآموزی شهر، و ترکیبی از حیطه‌های فرآیند و محصول در کارآموزی شهرستان بود. در مقابل، کمترین رضایت به حیطه زمینه در کارآموزی روستا، ترکیبی از حیطه‌های ‌درون‌داد و محصول در کارآموزی شهر، و حیطه درون‌داد در کارآموزی شهرستان اختصاص یافت. هماهنگی بین دانشکده و محیط‌های کارآموزی، همراهی مربیان مجرب و برخورد مناسب آنها با دانشجویان، روش‌های آموزشی موثر، تناسب تعداد دانشجویان با امکانات، و اجرای دقیق برنامه در زمان مقرر از جمله نقاط قوت کارآموزی‌ها بودند. همچنین، برخورد مثبت مسئولین و پرسنل محیط‌های کارآموزی با دانشجویان بر کیفیت دوره افزود. با این حال، عدم تطابق کامل برنامه کارآموزی با نیازهای شغلی دانشجویان، ضعف در تمرکز بر مهارت‌های عملی ضروری، و عدم ارزیابی روزانه عملکرد دانشجویان از جمله چالش‌های موجود بودند.
نتیجه گیری: ارزیابی برنامه کارآموزی در عرصه تغذیه جامعه نشان داد که دانشجویان به طور کلی از کیفیت این برنامه‌ها رضایت دارند. با این حال، برای ارتقای کیفیت کارآموزی، ضروری است که مسئولان به نیازهای شغلی دانشجویان توجه بیشتری داشته باشند و بر تقویت مهارت‌های عملی مرتبط با رشته تمرکز کنند. همچنین، ارزیابی مستمر عملکرد دانشجویان می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش کمک شایانی کند.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، کارآموزی، تغذیه جامعه، دانشجویان، الگوی CIPP، رشته علوم تغذیه
متن کامل [PDF 799 kb]   (10 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1403/5/17 | پذیرش: 1403/8/15

  • ارتقای کیفیت کارآموزی در عرصه تغذیه جامعه، مستلزم تمرکز آن بر نیازهای بازار کار و تقویت مهارت‌های عملی دانشجویان است.
  •  ارزیابی دانشجویان از برنامه کارآموزی در عرصه‌های مختلف (روستا، شهر، شهرستان) بسیار مثبت بود (کسب میانگین امتیاز بالای 80 از 100).
  •  هماهنگی بین دانشکده و محیط‌های کارآموزی، همراهی مستمر مربیان مجرب، روش‌های آموزشی کارآمد و اجرای دقیق برنامه، از نقاط قوت دوره بود.

فهرست منابع
1. Mahmoody Z, Mahmoody F, Mobaraki A, MardanParvar H. Status of internship clinical from viewpoint of Yasoj senior operation room and Anesthesia students. J Educ Ethics Nurs. 2014;3(3):9-13.
2. Popov J. Learning in unaccredited internship as development of interns''horizontal expertise'. Vocations and Learning. 2024;17(2):277-95. [DOI:10.1007/s12186-023-09342-x]
3. Alam S, Yesmin S. Bridging theoretical abstraction to professional practice: an assessment of LIS students' experience of their internship program. Global Knowledge, Memory and Communication. 2024;ahead-of-print(ahead-of-print). [DOI:10.1108/GKMC-09-2023-0364]
4. Gotlib J, Cieślak I, Iwanow L, Jaworski M, Panczyk M. Assessment of the achieving educational outcomes on summer internships at the first cycle degree programme in Public Health. Health policy. 2019;4:1. [DOI:10.26444/monz/105456]
5. Tremblay K, Lalancette D, Roseveare D. Assessment of Higher Education Learning Outcomes. Design and Implementation (Feasibility Study Report Vol. 1). Retrieved from http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/AHELOFSReportVolume1.pdf. 2012.
6. Bazargan A. Educational evaluation: concepts, patterns and operational process. 3rd ed. Tehran: SAMT (in persian); 2020.
7. Stufflebeam D, Shinkfield AJ. CIPP model for evaluation: An improvement/accountability approach. Evaluation theory, models and applications. 2007:325-65.
8. Frye AW, Hemmer PA. Program evaluation models and related theories: AMEE guide no. 67. Medical teacher. 2012;34(5):e288-e99. [DOI:10.3109/0142159X.2012.668637]
9. Mirzazadeh A, Gandomkar R, Hejri SM, Hassanzadeh G, Koochak HE, Golestani A, et al. Undergraduate medical education programme renewal: a longitudinal context, input, process and product evaluation study. Perspectives on medical education. 2016;5(1):15-23. [DOI:10.1007/S40037-015-0243-3]
10. Mazloomy Mahmoudabad SS, Moradi L. Evaluation of Externship curriculum for public health Course in Yazd University of Medical Sciences using CIPP model. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2018;11(3):28-36.
11. Aghdash SA, Ahmadi ZO, SHahedifar N, Abhari Z, Khasraghi JS, Derakhshani N. Improving quality of'health service management'clerkship course using action research. Journal of Medical Education and Development. 2019;14(2):110-22.
12. Banna JC, Becerra LEV, Kaiser LL, Townsend MS. Using qualitative methods to improve questionnaires for Spanish speakers: assessing face validity of a food behavior checklist. Journal of the American Dietetic Association. 2010;110(1):80-90. [DOI:10.1016/j.jada.2009.10.002]
13. Bazhan M, Rezazadeh A. Evaluation of the quality of the community nutrition internship program for undergraduate nutrition science students at Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Tehran: Shahid Beheshti University of Medical Sciences; 2023.
14. Ahanchian M, Sharafi S, Vafaee M, Hajiabadi F. Evaluate the Effectiveness of internship program in nursing student using Kirkpatrick's model. Research in Medical Education. 2017;9(1):17-9. [DOI:10.18869/acadpub.rme.9.1.17]
15. Tabrizi J, Azami-Aghdash S. Perspective of health service management master students about methods of holding clerkship and internship courses: a qualitative study. Research in Medical Education. 2015;7(3):1-10. [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.3.1]
16. Javadi M, Raeisi A, Golkar M. Moghayeseye nazarate morabian va daneshjooyane reshteye modiriate khadamate behdashti darmanye daneshgahe oloom pezeshkye Esfahan dar sale 1385. Strides in Development of Medical Education. 2007;4(1):84-91.
17. Makarem A, Movahed T, Sarabadani J, Shakeri MT, Asadian Lalimi T, Eslami N. Evaluation of educational status of oral health and community dentistry department at Mashhad Dental School using CIPP evaluation model in 2013. Journal of Mashhad Dental School. 2014;38(4):347-62.
18. Sagin A, Balmer D, Rose S, Musheno R, Olenik JM, Dingfield L, et al. Evaluation of a palliative care longitudinal curriculum for medical students using the context-input-process-product model. American Journal of Hospice and Palliative Medicine®. 2024;41(2):158-66. [DOI:10.1177/10499091231165504]
19. Ade Johan D, Bahtiar TR, Rachmadani A. The Effectiveness of Internship Program for Medical Record and Health Informatics Students in Healthcare Services. HIV Nursing. 2022;22(2):2108-13--13.
20. Heidari A, Khademi J, Khatirnamani Z, Rafiei N, Mirkarimi S-K. Evaluating the quality of the public health internship program based on the CIPP model at Golestan University of Medical Sciences. Medical Education. 2021;12(2):6-20.
21. Akhlaghi F, Yarmohammadian MH, Khoshgam M, Mohebbi N. Evaluating the quality of educational programs in higher education using the CIPP model. Health Information Management. 2011;8(5).
22. Zarei J, Abdolkhani R, Azizian S, Sarikhan L. A survey on the viewpoint of graduates of medical records bachelor degree about strengths and weaknesses of the internships program in Ahvaz Jundishapour University of medical sciences. Educational Development of Jundishapur. 2014;5(1):12-20.
23. Ashghali-Farahani M, Ghaffari F, Hoseini-Esfidarjani S-S, Hadian Z, Qomi R, Dargahi H. Neonatal intensive care nursing curriculum challenges based on context, input, process, and product evaluation model: A qualitative study. Iranian journal of nursing and midwifery research. 2018;23(2):111-8. [DOI:10.4103/ijnmr.IJNMR_3_17]
24. Chanthalangsy P, Yeh B-I, Choi SJ, Park YC. Program evaluation of postgraduate obstetrics and gynecology training in Lao people's democratic republic-using the CIPP model. BMC Medical Education. 2024;24(1):44. [DOI:10.1186/s12909-023-04942-6]
25. Nooghabi SN, Iravani H, Fami HS. A study on present challenges on experiential learning of university students (University of Tehran, The Colleges of Agriculture and Natural Resources, Iran). Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011;15:3522-30. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.04.329]
26. Alimohammadi T, Rezaeian M, Bakhshi H, VaziriNejad R. The evaluation of the Medical School Faculty of Rafsanjan University of Medical Sciences based on the CIPP model in 2010. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2013;12(3):205-18.
27. Toulabi T, Janani F, Mohammadi EQ. The Appropriateness of Educational Programs' Objectives for Professional Needs: The Viewpoints of Khorramabad School of Nursing and Midwifery Graduates. Iranian Journal of Medical Education. 2008;8(2).
28. Mohammadi N, Bigmoradi A, Hassan Tehrani T. Goal achievement in nursingclinical education and effective factors. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2016;24(3):138-47. [DOI:10.21859/nmj-24031]
29. Shevatekar GK. Using the CIPP Model of Evaluation on a Health Disparities Curriculum Delivered to Medical Residents in 12 Residency Programs. 2023.
30. Tabrizi J, Mardani L, Kalantari H, Hamzehei Z. Clerkship from the Perspective of Students of Health Services Management and Family Health in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(4).
31. Zarei J, Abdolkhani R, Azizian S, Sarikhan L. A survey on the viewpoint of graduates of Medical Records bachelor degree about strengths and weaknesses of the internships program in Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences. Educational Development of Jundishapur. 2014;5(1):12-20 [in persian].
32. Pournamdar Z, Salehiniya H, Shahrakipoor M. Nurse and midwifery students' satisfaction of clinical education in hospitals of Zahedan. Research in medical education. 2015;7(2):45-51. [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.2.45]
33. Kapoor A, Mehta AH, Arobelidze S, Foshee CM. A Decision-oriented Approach to Evaluating a Leadership Curriculum in Fellowship. ATS scholar. 2024;5(1):96-108. [DOI:10.34197/ats-scholar.2023-0003OC]
34. Delaram M, Aein F, Safdari F. The viewpoints of nursing and midwifery students about the problems of clinical education in Shahrekord. The Journal of Medical Education and Development. 2006;1(1):20-4.
35. Nabilou B, Amirzadeh J, Mirzapour S, Salem Safi P, Yusefzadeh H. Evaluation of clerkship quality of public health students in Urmia Medical Sciences University in 2017 Nursing and Midwifery Journal. 2018;16(4):218-24.
36. Javadi M, Raeisi AR, Golkar M. Comparison between Health Care Management Students Instructors Point of View about Internship lessons in this major Isfahan University of Medical Sciences 2006. Strides in development of medical education. 2008;4(2):84-91.
37. Braskamp LA. Academic quality work: A handbook for improvement. The Review of Higher Education. 2009;32(2):271-2. [DOI:10.1353/rhe.0.0053]
38. Manogue M, McLoughlin J, Christersson C, Delap E, Lindh C, Schoonheim‐Klein M, Plasschaert A. Curriculum structure, content, learning and assessment in European undergraduate dental education-update 2010. European journal of dental education. 2011;15(3):133-41. [DOI:10.1111/j.1600-0579.2011.00699.x]
39. Lewisson N, Hellgren L, Johansson J. Quality improvement in clinical teaching through student evaluations of rotations and feedback to departments. Medical teacher. 2013;35(10):820-5. [DOI:10.3109/0142159X.2013.802302]
40. Meiklejohn S, Anderson A, Brock T, Kumar A, Maddock B, Wright C, et al. The utility of an interprofessional education framework and its impacts upon perceived readiness of graduates for collaborative practice. A multimethod evaluation using the context, input, process, product (CIPP) model. Nurse Education Today. 2023;121:105707. [DOI:10.1016/j.nedt.2023.105707]
41. Gh M, Sh H. Nursing students' and educators' views about nursing education in Iran. 2011.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714