[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
.
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
IFRAME

..
:: دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 54-33 برگشت به فهرست نسخه ها
تعدیل و توسعه شیوه نامه تحلیل محتوای آگهی‌های تبلیغاتی محصولات غذایی در رسانه های جمعی و محیط اطراف مدارس در ایران
مریم امینی ، مینا باباشاهی* ، دلارام قدسی ، شیوا فقیه ، علی صبوری
مرکز تحقیقات تغذیه، دانشکده تغذیه و علوم غذایی ،دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، m.babashahi21@gmail.com
چکیده:   (1474 مشاهده)

سابقه و هدف: با توجه به نقش مهم تبلیغات در انتخاب‌های غذایی به ویژه در کودکان و نوجوانان، امروزه برای ارزیابی روند تغییرات محتوای این نوع تبلیغات نیاز به ابزاری معتبر احساس می شود. هدف از مطالعه حاضر، تهیه شیوه نامه­هایی استاندارد برای ارزیابی محتوای آگهی­های تبلیغاتی محصولات غذایی در سه رسانه تلویزیون، ‌رادیو، ‌بیلبوردها و نیز محیط اطراف مدارس در ایران بوده است.
مواد و روشها: استانداردسازی از طریق تعدیل و بومی‌سازی شیوه‌نامه شبکه بین‌المللی تحقیقات، نظارت و پشتیبانی از اقدامات در زمینه غذا و چاقی/بیماری­های غیرواگیر (INFORMAS) در پنج مرحله صورت گرفت. پس از ترجمه شیوه نامه‌های هر بخش و اعمال نظرات و پیشنهادات صاحبنظران، متغیرهای هر شیوه نامه بازبینی شد. روایی صوری و محتوایی شیوه نامه‌های تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و تبلیغات محصولات غذایی اطراف مدارس با استفاده از نظر متخصصان ارزیابی شد. در ادامه داده‌های به دست آمده از دو مطالعه (تحلیل محتوای تبلیغات غذایی رسانه ها و محیط اطراف مدارس شیراز انجام شده به ترتیب در سال‌های 1399 و 1400) با شیوه نامه‌های تعدیل شده کدگذاری شد. سرانجام  پایایی دو شیوه نامه با روش تعیین ضریب توافق بین محققان بررسی شد.
یافتهها: گویه‌های نهایی برای ارزیابی محتوای تبلیغات محصولات غذایی در سه رسانه جمعی و نیز محیط اطراف مدارس در قالب چهار شیوه نامه مجزا به دست آمد. مقادیر پایایی برای شیوه نامه­ها در حد قابل قبول (برای رسانه‌ها  و محیط اطراف مدارس به ترتیب بیشتر از ۹۰٪ و 89٪) بود.
نتیجه گیری: در مطالعه حاضر برای نخستین بار چهار شیوه نامه استاندارد برای ارزیابی محتوای آگهی‌های تبلیغاتی محصولات غذایی در رسانه‌های جمعی و محیط اطراف مدارس ارائه شده است. این شیوه نامه ها می­توانند برای تولید اطلاعاتی معتبر، یک دست و قابل استفاده در سطح ملی و بین المللی در اختیار پژوهشگران قرار گیرند.
 

واژه‌های کلیدی: INFORMAS، شیوه نامه، بازاریابی مواد غذایی، تبلیغات، محیط اطراف مدرسه
متن کامل [PDF 746 kb]   (396 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تغذيه
دریافت: 1401/9/21 | پذیرش: 1401/10/26 | انتشار: 1402/1/26
فهرست منابع
1. Food and Agriculture Organization of the United Nations. Influencing Food Environments for Healthy Diets. FAO: Rome Italy, 2016. Available online: http://www.fao.org/3/a-i6491e.pdf (accessed on 8 February 2021).
2. Babashahi M, Omidvar N, Joulaei H, Zargaraan A, Zayeri F, Veisi E, et al. Scrutinize of healthy school canteen policy in Iran's primary schools: a mixed method study. BMC Public Health. 2021;21(1):1-16. [DOI:10.1186/s12889-021-11587-x]
3. Omidvar N, Babashahi M, Abdollahi Z, Al-Jawaldeh A. Enabling food environment in kindergartens and schools in Iran for promoting healthy diet: Is it on the right track? International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021;18(8):4114. [DOI:10.3390/ijerph18084114]
4. Babashahi M, Omidvar N, Joulaei H, Zargaraan A, Veisi E, Kelishadi R. Food products with the child-targeted packaging in food stores around primary schools in Tehran, Iran. Journal of Prevention. 2022:1-15. [DOI:10.1007/s10935-022-00679-y]
5. Babashahi M, Omidvar N, Yazdizadeh B, Heidari-Beni M, Joulaei H, Narmcheshm S, et al. A systematic review and meta-analysis on the most common processed/ultra-processed foods consumed by Iranian children. Eastern Mediterranean Health Journal. 2021;27(9):918-30. [DOI:10.26719/emhj.21.032]
6. Talukdar D, Seenivasan S, Cameron AJ, Sacks G. The association between national income and adult obesity prevalence: Empirical insights into temporal patterns and moderators of the association using 40 years of data across 147 countries. PloS one. 2020;15(5):e0232236. [DOI:10.1371/journal.pone.0232236]
7. Swinburn B, Sacks G, Vandevijvere S, Kumanyika S, Lobstein T, Neal B, et al. INFORMAS (International Network for Food and Obesity/non-communicable diseases Research, Monitoring and Action Support): overview and key principles. Obesity reviews. 2013;14:1-12. [DOI:10.1111/obr.12087]
8. International Network for Food and Obesity/NCD Research Monitoring and Action Support. International Network for Food and Obesity/NCD Research, Monitoring and Action Support [26/02/2013]. Available from: www.informas.org.
9. Osei-Assibey G, Dick S, Macdiarmid J, Semple S, Reilly JJ, Ellaway A, et al. The influence of the food environment on overweight and obesity in young children: a systematic review. BMJ open. 2012;2(6). [DOI:10.1136/bmjopen-2012-001538]
10. Brennan LK, Brownson RC, Orleans CT. Childhood obesity policy research and practice: evidence for policy and environmental strategies. American Journal of Preventive Medicine. 2014;46(1):e1-e16. [DOI:10.1016/j.amepre.2013.08.022]
11. World Health Organization. Set of Recommendations on the Marketing of Foods and Non-alcoholic Beverages to Children. Geneva, Switzerland: WHO; 2010; Available from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44416/9789241500210_eng.pdf (accessed January 2021).
12. Story M, French S. Food advertising and marketing directed at children and adolescents in the US. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2004;1(1):3. [DOI:10.1186/1479-5868-1-3]
13. Turner C, Kadiyala S, Aggarwal A, Coates J, Drewnowski A, Hawkes C, et al. Concepts and Methods for Food Environment Research in Low and Middle Income Countries. London: Agriculture, Nutrition and Health Academy Food Environments Working Group. 2017.
14. Oommen VG, Anderson PJ. Policies on restriction of food advertising during children's television viewing times: an international perspective. Proceedings Australian College of Health Service Executives 2008 Conference, Going for Gold in Health - Motivation, Effort, Performance Gold Coast, Australia. 2008.
15. Gil JGT, Lopez i Casasnovas G, Mora Corral AJ. Taxation of unhealthy consumption of food and drinks: An updated literature review. Hacienda Publica Espanola. 2013;207(4):117-38. [DOI:10.7866/HPE-RPE.13.4.5]
16. Mansori K, Khateri S, Moradi Y, Khazaei Z, Mirzaei H, Hanis SM, et al. Prevalence of obesity and overweight in Iranian children aged less than 5 years: a systematic review and meta-analysis. Korean Journal of Pediatrics. 2019;62(6):206. [DOI:10.3345/kjp.2018.07255]
17. Motlagh ME, Qorbani M, Rafiemanzelat A-M, Taheri M, Aminaee T, Shafiee G, et al. Prevalence of cardiometabolic risk factors in a nationally representative sample of Iranian children and adolescents: the CASPIAN-V Study. Journal of Cardiovascular and Thoracic Research. 2018;10(2):76-82. [DOI:10.15171/jcvtr.2018.12]
18. World Health Organization. Report of the Commission on Ending Childhood Obesity. 2016; Available from: https://www.who.int/end-childhood-obesity/news/launch-final-report/en/ (accessed February 2021).
19. Omidvar N, Al-Jawaldeh A, Amini M, Babashahi M, Abdollahi Z, Ranjbar M. Food Marketing to Children in Iran: Regulation that Needs Further Regulation. Current Research in Nutrition and Food Science Journal. 2021;9(3):722-44. [DOI:10.12944/CRNFSJ.9.3.02]
20. Kelly B. INFORMAS Protocol: Food Promotion Module: Food Marketing-Television Protocol. 2017.
21. Iran's INFORMAS groap. Available from: https://www.informas.org/countries/Iran (accessed January 2023).
22. World Health Organisation. WHO Regional Office for Europe nutrient profile model Copenhagen: WHO Regional Office Europe 2015; Available from: http://www.euro.who.int/data/assets/pdf_file/0005/270716/Nutrient-Profile-Model.pdf?ua=1.
23. Pan American Health Organization. Nutrient Profile Model. Washington DC: PAHO. 2016.
24. Lawshe CA. A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology. 1975;28:563-75. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x]
25. Lynn M. Determoning and quantification of content validity. Nursing Research. 1986;35:382- 5. [DOI:10.1097/00006199-198611000-00017]
26. Juniper EF, Guyatt GH, Streiner DL, King DR. Clinical impact versus factor analysis for quality of life questionnaire construction. Journal of clinical epidemiology. 1997;50(3):233-8. [DOI:10.1016/S0895-4356(96)00377-0]
27. Kotz K, Story M. Food advertisements during children's Saturday morning television programming: are they consistent with dietary recommendations? Journal of the American Dietetic Association. 1994;94(11):1296-300. [DOI:10.1016/0002-8223(94)92463-5]
28. Mackay S, Molloy J, Vandevijvere S. INFORMAS protocol: outdoor advertising (school zones). 2017. Available from: https://figshare.com/articles/INFORMAS_protocol_Outdoor_advertising_school_zones_/5701102.
29. Setavand Mh, Hajizadeh F, Yaghfoori H. Spatial analysis of Shiraz urban areas in terms of social justice with an emphasis on public services. Journal of Applied researches in Geographical Sciences. 2019;19(52):171-92 [in Persian]. [DOI:10.29252/jgs.19.52.171]
30. World Health Organization, Rayner M, Jewell J, Al Jawaldeh A. Nutrient Profile Model for the Marketing of Food and Non-Alcoholic Beverages to Children in the WHO Eastern Mediterranean Region. World Health Organization. Regional Office for the Eastern Mediterranean. Cairo, Egypt; 2017. http://www.who.int/iris/handle/10665/255260. Accessed 11 Dec 2022.
31. The Ministry of Health and Medical Education. National standards and examples of the final list of health-threatening goods and actions harmful to health to ban advertising. 2022; Available from: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1748361, accessed 11 Dec 2022.
32. Kelly B, Cretikos M, Rogers K, King L. The commercial food landscape: outdoor food advertising around primary schools in Australia. Australian and New Zealand journal of public health. 2008;32(6):522-8. [DOI:10.1111/j.1753-6405.2008.00303.x]
33. Organization WH. Monitoring Food and Beverage Marketing to Children via Television and the Internet: A Proposed Tool for the WHO European Region. WHO Regional Office for Europe: Copenhagen, Denmark. 2016.
34. Manual for monitoring food marketing to children. London: Consumers International; 2011 (http://www. consumersinternational.org/media/795222/food-manual-english-web.pdf, accessed 25 November 2016).
35. Alfayad K, Murray RL, Britton J, Barker AB. Content analysis of Netflix and Amazon Prime Instant Video original films in the UK for alcohol, tobacco and junk food imagery. Journal of Public Health. 2022;44(2):302-9. [DOI:10.1093/pubmed/fdab022]
36. Fleming-Milici F, Harris JL. Food marketing to children in the United States: can industry voluntarily do the right thing for children's health? Physiology & Behavior. 2020;227:113139. [DOI:10.1016/j.physbeh.2020.113139]
37. Kelly B, Bosward R, Freeman B. Australian children's exposure to, and engagement with, web-based marketing of food and drink brands: cross-sectional observational study. Journal of Medical Internet Research. 2021;23(7):e28144. [DOI:10.2196/28144]
38. Amini M, Ghodsi D, Zargaraan A, Alibeyk S, Hajigholam-Saryazdi M. Violation of food advertising regulations in Iran: A Systematic review. International Journal of Preventive Medicine. 2022: In press.
39. Kelly B, Halford JC, Boyland EJ, Chapman K, Bautista-Castaño I, Berg C, et al. Television food advertising to children: a global perspective. American journal of public health. 2010;100(9):1730-6. [DOI:10.2105/AJPH.2009.179267]
40. Kelly B, Hattersley L, King L, Flood V. Persuasive food marketing to children: use of cartoons and competitions in Australian commercial television advertisements. Health Promotion International. 2008;23(4):337-44. [DOI:10.1093/heapro/dan023]
41. Kelly B, Hebden L, King L, Xiao Y, Yu Y, He G, et al. Children's exposure to food advertising on free-to-air television: an Asia-Pacific perspective. Health Promotion International. 2016;31(1):144-52.
42. Kelly B, King L, Jamiyan B, Chimedtseren N, Bold B, Medina VM, et al. Density of outdoor food and beverage advertising around schools in Ulaanbaatar (Mongolia) and Manila (The Philippines) and implications for policy. Critical Public Health. 2015;25(3):280-90. [DOI:10.1080/09581596.2014.940850]
43. Dia OEW, Løvhaug AL, Rukundo PM, Torheim LE. Mapping of outdoor food and beverage advertising around primary and secondary schools in Kampala city, Uganda. BMC Public Health. 2021;21(1):1-12. [DOI:10.1186/s12889-021-10661-8]
44. Babashahi M. Analysis for policies related to children's food environment (with special reference to industrial foods) in Iran in order to create child-friendly food environments [dissertation]. Tehran: Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Faculty of Nutrition Sciences and Food Technology; 2021 [in Persian].
45. Boyland E, Garde A, Jewell J, Tatlow-Golden M. Evaluating implementation of the WHO set of recommendations on the marketing of foods and non-alcoholic beverages to children: Progress, challenges and guidance for next steps in the WHO European Region. 2018.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini M, Babashahi M, Ghodsi D, Faghih S, Sabouri A. Modification and Development of Protocols for the Content Analysis of the Food Advertisements in Mass Media and School Surroundings in Iran. Iranian J Nutr Sci Food Technol 2023; 18 (1) :33-54
URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3602-fa.html

امینی مریم، باباشاهی مینا، قدسی دلارام، فقیه شیوا، صبوری علی. تعدیل و توسعه شیوه نامه تحلیل محتوای آگهی‌های تبلیغاتی محصولات غذایی در رسانه های جمعی و محیط اطراف مدارس در ایران. علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. 1402; 18 (1) :33-54

URL: http://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-3602-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of  Nutrition Sciences and Food  Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710